GIK – Kungälvs IK 4-1

Fredagens drabbning i Åse Viste Arena startade med en period i vad man kan kalla ”juniorhockeystil”. Full fart från bägge lagen åt alla håll samtidigt.
En period som präglades av skridskoåkning i hög hastighet och passningar som inte riktigt satt på bladet.
Grästorp tar ledningen genom #20 Gustav Svensson på pass av #5 Reid Yochim samt med hjälp av #81 Marek Rubner som skymmer KIK keepern Ratkovic.

Andra perioden fortsätter i samma anda med högt energiinnehåll.
Efter 29:50 spelat kommer en rensning från hemmalaget som bortamålvakten åker ut och möter strax innan försvarsblå. Pucken hamnar inte riktigt där bortalaget hade hoppats på och Grästorp kan snurra upp motståndarna innan burväktaren intagit sin position i målet. 2-0 genom #29 Linus Roos med assist av #91 Linus Almroth och #71 Alexander Liljedahl.
Nästan så sent som möjligt i perioden lyckas GIK få in 3-0 när #90 Kristoffer Mourujärvi med skridskon styr in pucken. Passar gör #61 Fredrik Holberg och #92 Nils Ekblad.

I inledningen av tredje perioden reducerar Kungälv till 3-1 genom ett fint skott i första krysset av gästernas Gustav Martinsson.
Energin tryter för gästerna under tredje akten och Grästorp kan spela av matchen samt göra ett fjärde mål genom den för kvällen utmärkte Gustav Svensson. Passningarna stod #71 Tobias Henriksson för samt redan nämnde #5 Yochim.

”Humlans” kommentarer om matchen:
– Rolig match i högt tempo. Jämnt första 30 minuterna innan vi tar över andra halvan.
Kul för Eric (Brassard) att få debutera och göra en stabil insats. Kapten Gustav riktigt bra idag.
Totalt sett en riktig lagseger.

Publicerades 2021-10-16