Inför Borås-GIK

Laget kan göra det av egen kraft, så skribenten slapp att prata matematik med tränarna och kunde koncentrera sig på ishockey. Svar som låter lika från gång till gång ska inte ses som klyschor, utan som ett tecken på målmedvetet arbete.

Senast GIK mötte Borås var det en jämn match ända till slutet, varför skribenten tror att GIK kan ha ett moraliskt övertag även i kraft av att laget har mer att spela för.

— Det var en jämn match och det har alla egentligen varit. Alla kan slå alla, konstaterar Christopher Hamell.

— Det är upp till oss och det vi gör.

Hur det ska gå till är en ingen raketforskning: Ta pucken in i anfallszon, skjut och se till att den går i mål fler gånger än för motståndaren. Sen måste laget bli bättre på spelet framför eget mål. Dessutom:

— Vi måste skaka av oss lite nerver. Vi sitter i ett läge där vi inte har något att förlora, säger Robin Adamsson.

Tre matcher i veckan är tufft när merparten av spelarna har vanliga jobb på dagtid. Men det är lika för de flesta lagen.

— Vi klarar det tycker jag, eftersom vi är tränade för det. Men det är inte optimalt.

— Hade vi fått två veckor extra innan vi bokade om alla matcher hade det inte blivit det här. Då hade vi haft ett uppehåll, nu har vi gått tre matcher i veckan i tre veckor.

Laget har fått en fin förstärkning i form av den ungerske backen Mark Pozsar.

— Han har smält in bra, han är tuff och det är en annorlunda hockey här än vad han är van vid. Han är lite av det vi behöver i mentalitet, han ber inte om ursäkt för sig.

Den ryske forwarden Maxim Veshutkin har inte kommit än, av känd anledning.

Till sist vill skribenten påminna om att om Borås har en rad spelare med en imponerande meritlista, så är GIK ett lag som tillsammans och steg för steg blir bättre.

Publicerades 2022-02-23