#61 fortsätter i GIK

Ett hållbart division 1-lag kräver en stabil grund av egna produkter att stå på och vi är givetvis glada för att Hugo Johansson har valt att fortsätta att utvecklas tillsammans med GIK.

Lite av en veteran är han trots sina unga år. När skribenten frågade hur många säsonger han har gjort med A-laget svävade han på målet, och svaret ”4-5” lät rimligt. En närmare kontroll med Elite Prospects avslöjade att Hugo har gjort inte mindre än fem säsonger med en eller flera matcher i A-laget.

–     Jag kände att vi inte fick ut det vi förtjänade av förra säsongen, och att det är här jag vill utvecklas.

En motivering så god som någon att fortsätta i moderklubben.

–     För min egen del kändes det bra. Jag fick mer speltid och fick prova alla roller och spela med olika spelare. Får man tränarens förtroende så vågar man!

På tal om tränare så kommer Hugo och resten av laget att få höra en ny röst under säsongen som kommer. Sergei Joukov, GIK:s meste tränare genom tiderna. Ser han fram emot det?

–     Ja, verkligen. Jag har inte träffat honom personligen, men jag har pratat med de som har haft honom tidigare och de har gillat honom. Det ska bli kul att få en tränare med rutin från Grästorp, som vet hur det funkar här.

Såsom varande egen produkt tycker Hugo givetvis om den utökade satsningen på juniorlagen.

–     Jag tycker att det är jättebra att de satsar på juniorerna i juniorlagen. Tidigare har det varit lite svårt att komma in i laget som juniorspelare och jag hoppas att den så kallade röda tråden kommer att utnyttjas mer.

Och så blir det med A-lagstränaren med på isen och utökade möjligheter för lovande juniorer att synas.

Publicerades 2016-04-27