Inför Mölndal-GIK

Joel Nyberg är hoppfull inför eftermiddagens match.

Vi har bra energi efter de två senaste matcherna. Skönt med två segrar och mål har det blivit också. Men vi behöver tighta till försvaret.

”Enklare spel” är ett begrepp som har använts många gånger i höst när det har diskuterats vad GIK måste bli bättre på. Joel förklarar.

— Det handlar om att spela pucken till första gubben du ser, att alltid vara påkopplad och göra det enkla. Har man ingen att spela till får man slå den sarg ut, eller åka med den själv.

Fyra lag på tjugoåtta poäng och två på tjugosju, det är väldigt jämnt. Målskillnaden kan avgöra. Vad är det som talar för GIK?

— Det är väl att vi har vunnit två matcher. Det kan vi gå på; att Simon kan fortsätta att hjälpa oss som han gjort de andra matcherna och vi fortsätter att gå in på kassen. Då blir det mål!

Att laget är bättre än vad tabelläget visar har även Joel en åsikt om.

— Det kan jag absolut hålla med om. Koncentration under matcherna är A och O, kan vi behålla den ska det gå vägen.

Matchen nu i eftermiddag, hur går den?

— Första gången vi möttes blev det förlust. De är ett lag som kör på oss och är aggressiva, det gäller att vi är påkopplade från start, spelar det enkla spelet och trycker ned dem.

Och undviker utvisningsbåset vill skribenten lägga till.

— Det är något vi måste bli bättre på. Som tur är har vi haft ett väldigt bra spel i boxplay det senaste. Men det tar på energin.

— Åker vi skridskor är vi snabbare än 90% av lagen i den här serien och ska inte behöva ta några onödiga utvisningar.

Publicerades 2018-12-09