Inför Hovås-GIK

Hovås är fast förankrade i botten av Hockeytvåan, men absolut inget stryklag. Hemma mot Hovås i fjärde omgången tvingades GIK till förlängning och straffläggning för att avgöra till sin fördel.

När man möter ett på pappret sämre lag kan det vara svårt att behålla skärpan. Målvakten Simon Zurawski vet hur man gör.

— Det behöver ju inte vara en lätt match bara för att de har gått dåligt. De tog ju poäng mot oss. Man måste komma till matchen med en bra inställning.

— Man måste gå till sig själv och se till att man kommer upp i nivå. Det går inte att oroa sig för vad andra ska prestera.

Hockey är en lagsport, men en bra målvakt ger en trygghet för spelarna i laget att agera. Hur ser Simon själv på sin insats?

— Får jag se det själviskt ur mitt eget perspektiv så är jag nöjd med min insats i de matcher som jag har spelat.

Och har han fått bra hjälp?

— Ja, absolut. Annars går det inte.

Så sant som det är sagt. Nu senast exempelvis fick GIK hela arton minuter emot sig men bara ett baklängesmål. Ett mycket bra spel i boxplay.

Simon har vart i Grästorp i några månader och märkt det stora hockeyintresset. Att folk kommer fram och vill prata och den stora insatsen av ideellt arbete.

— Absolut. Det är många som ställer upp och hjälper till här.

Och så var det detta med publiken.

— Det är kul med publiken. Vi har haft ett bra stöd, även om jag förstår att det kommer färre när det går sämre. Det uppskattar vi mycket!

Så till den obligatoriska frågan om Alltvåan. Simon är precis som de flesta försiktigt optimistisk.

— Det finns absolut en chans. Vi har satt oss i en svår sits, men oavsett detta vill man ju plocka så många poäng som möjligt att ta med sig in i nästa serie. Vinna så många matcher som möjligt!

Publicerades 2018-11-21