Inför Olofström-GIK

Peter Larsson och skribenten går ett par steg längre än intervjun efter fredagsmatchen.

– Vi har haft fyra matcher på en vecka och är kort om folk. Det kanske är i den fjärde matchen som tröttheten och småskavankerna märks.

– Det blir mycket speltid för alla spelare. Precis som alla spelare vill ha det!

Nog för att det kan vara stimulerande att få mycket speltid och att det gör att man tar i lite extra. Skribenten är ändå imponerad av vad laget hittills har åstadkommit på tre femmor och två extraspelare.

Inför kvalet och efter den inledande matchen tyckte Peter Larsson att det var en fördel med många matcher på kort tid. Kommer han att tycka det efter matchen mot Olofström?

– Jag hoppas det. De spelare vi har, det är de som kommer att möta Olofström. De har allt förtroende från vår sida. Det är bara att gilla läget och köra.

Olofström är poänglösa efter tre matcher och börjar bli avhängda. Gör det jobbet lättare för GIK?

– Vi måste spela på precis samma sätt som mot Kalmar, samma arbetsvilja och kämpatakter. Vi behöver ha våra poäng och Olofström vill mäta sig mot ett lag från Hockeyettan och se var de står någonstans.

– I en kvalserie är det extremt viktigt att en grupp fungerar. Det är gruppen som ska göra jobbet, och vår grupp känns bra.

– I vissa situationer får man kanske underkasta sig en roll som man inte är van vid. Det kommer att avgöra flera av de här matcherna, och då är det just kampvilja; att göra det som krävs för att vinna som gäller.

De dryga trettio milen till Olofström kanske är i det längsta laget att köra, ens för de mest inbitna GIK-fansen. Men kanske någon kommer dit.

– Det ser vi gärna, avslutar Peter Larsson med ett skratt.

Publicerades 2018-03-18