Alvesta SK-GIK 2-1 (1-1, 1-0, 0-0)

Fem förluster i rad, då är det väldigt svårt att finna inspiration att kommentera ytterligare en match. Men att vinna eller inte har inte med sannolikhet att göra. Det är en ny match i morgon, då kan det vända. Även om det inte ser roligt ut med en nionde plats i tabellen är inte avståndet till den hägrande play off-platsen oöverstigligt i poäng räknat. Och för femtielfte gången: Alla kan slå alla i den här serien och gör det också.

Lagkapten Gustav Svensson kommenterar matchen:

— Det blev förlust med 2-1 borta mot ett bra Alvesta. Alvesta styr matchen i första perioden, men tycker vi jobbar oss in i matchen mer och mer. Det är dock svårt att vinna hockeymatcher om man bara gör ett mål.

Vilket skribenten tolkar som att laget är på väg åt rätt håll, med små steg och väl medvetna om vad som måste bli bättre. Att det är någon slags förbannelse med upprepade förluster med små marginaler vill Gustav inte hålla med om.

— De vill jag inte kalla det. Någonstans är det ett tecken på att vi ändå är där och mäter oss med alla lag, men i slutändan handlar det om att ta poäng så vi behöver bli betydligt mer desperata för att vinna tajta matcher.

Någonstans tycker skribenten ändå att det borde påverka stämningen i laget, men det är inte alls som man kan tro.

— Självklart är det tufft, de går inte att sticka under stolen. men vi har många starka karaktärer som driver på och försöker vända trenden och få upp glädjen i laget.

Ett mentalt styrkebesked från ett lag som kommer att göra allt för att vända trenden i morgon mot Mjölby, och runt hörnet väntar två förstärkningar. Vad vet Gustav om dem?

— Har inte träffat någon av de nya spelarna än då de inte anslutit till truppen än så länge.

Publicerades 2022-02-19