Åseda – GIK 4-8 (1-3, 1-2, 2-3)

Första fem minuterna av gårdagens match är den bästa inledningen som skribenten har sett den här säsongen. Det var inte frågan om att ”sitta kvar på bussen”, bildligt talat, eller att mjukstarta i första perioden för att komma i gång efter en jobbig resa. Det var full fart redan från början och med en tydlig gameplan. Första riktigt giftiga chansen efter femton sekunder följdes av 0-1 efter knappt tre minuter och 0-2 två minuter senare. 1-3 var ställning efter första perioden och GIK hade greppet.

Anton Kivelä ur spelarperspektiv:

— Det var gôtt och vinna och stänga den här serien nu.

Om andra perioden hade han inte så mycket att säga, det ”bara rullade på”. Men tredje då, där det en kort stund såg ut som om Åseda var på väg in i matchen igen?

— Vi hade 2-6 när de gjorde två mål. Då tog vi ett snack i båset och tog tag i det igen. Sen var det inget snack om saken.

Och mycket riktigt, det blev snabb replik till 4-7 och ytterligare ett mål innan matchen var slut.

Resultatet innebär att det blir match hemma på fredag mot hittills okänt motstånd, men Anton vet vem han vill möta.

— Personligen hoppas jag på Vänersborg. Det är roliga matcher, med mycket folk på läktaren. Och vi har tre raka mot dem!

Hur det blir med den saken vet vi framåt 22 i kväll.

Publicerades 2024-02-28