Avesta-GIK 5-4 (1-1, 2-1, 1-2, 1-0)

GIK förlorade första kvalmatchen efter förlängning, men det hade kunnat vara värre, och med lite tur hade den kunnat sluta med seger.

Drygt elva minuter in i tredje perioden gjorde Avesta 4-2 i numerärt överläge och det såg mörkt ut. Då tog nyförvärvet Viktor Lennartsson ett kliv framåt och gjorde såväl 4-3 (Anton Lindgren) och 4-4 (Carl Lundmark, Adam Willig) och det var match igen. Ett jobbigt läge för hemmalaget, som inte hade legat under någon gång under matchen. Men tredje perioden förblev mållös och tre minuter in i förlängningen avgjorde Avesta.

GIK vann statistiken överlägset, men vad gäller målproduktionen var det jämt. 1-0 i mitten av första perioden följdes tämligen omgående av 1-1 genom Henrik Marklund (Johan Larsson, Jesper Sellin) och i andra perioden kvitterade Johan Larsson (Jesper Selllin) till 2-2 efter att hemmalaget tagit ledningen i början av perioden. Tyvärr lyckades hemmalaget att återta ledningen med mindre än en minut kvar.

Alltså förlorade inte GIK mot ett bättre lag, men Henrik Marklund har en bra och kortfattad analys av vad som hände:

Vi var ovana att möta ett lag som spelar mycket på kontring och fick många frilägen mot oss. De var inte bättre än oss, men vi måste bli effektivare framför mål.

Nästa kvalmatch är hemma mot Munkfors nu på onsdag. Var där!

Publicerades 2016-03-06