Bäcken – GIK (1-1, 1-1, 2-2, 0-0, 1-0)

Två jämna perioder, och sen spelar sig GIK fram till en tvåmålsledning med mindre än tio minuter kvar. Då är förutsättningarna bra för tre poäng i seriepremiären. Men Bäcken reducerade, spelade av två boxplay, plockade ut målvakten och kvitterade med drygt en minut kvar av matchen.

En mållös förlängning följde, varefter hemmalaget avgjorde på straffar. Men en poäng är ändå en poäng, och det kan vara just den poängen som gör skillnaden i början av december.

—Vi var lite tagna av stundens allvar och spelade inte lika avslappnat och säkert som vi brukar göra. Första perioden var jämn, vi jobbade oss in i det sakta och avslutade bra. Andra perioden blev sönderryckt av utvisningar, både för oss och för dom. Det blev hackigt och ingen riktig ordning, säger Andreas Appelgren.

Men i tredje perioden gick GIK ifrån till 4-2.

—Vi seglar ifrån till 4-2 efter åtta minuter och borde ha stängt ned matchen. Vi får fem mot tre som vi inte gör något av och bjuder in motståndarna. De reducerar och kvitterar.

I förlängningen tar Sundstrand en straff, vi har något läge och de har något läge.

Sen avgjordes matchen på straffar.

—Vi kan spela bättre än vad vi gjorde idag. Det var lite premiärnerver och vi ska visa att vi är bättre redan på fredag.

Finns det något att ta med sig från den här matchen?

—Det är första matchen där vi går för full, en tuff match på bortaplan som vi ändå arbetar oss in i.

—Det var första matchen som gällde poäng, och det kanske märktes i en del situationer. Det ska vi ta lärdom av.

Till sist lite individuellt beröm till Alexander Sundstrand.

—Han gav oss förutsättningar att vinna matchen, ända in i straffarna.

Publicerades 2023-10-02