Bäcken – GIK 5-4 (0-0, 4-2, 1-2)

Seriestarten blev väl inte riktigt vad laget eller fansen hade hoppats på, men snart är det onsdag och match igen hemma mot Kungälv.

Andreas Högostas återhållsamma kommentarer ger vid handen att det var frågan om så kallad Hawaii-hockey från bägge lagen.

Fram och tillbaka hela tiden. Öppna spjäll åt bägge håll tycker jag.

Men målen uteblev till och med drygt fem minuter in i andra perioden, då Bäcken på en och en halv minut ryckte ifrån till 3-0.

– Vi hade inte riktigt den rätta glöden och spelade inte fullt ut som vi ska göra. Det kanske var något mentalt.

Sen tog GIK en timeout för att samla styrkorna.

– Det blev ett litet uppsving som höll ett tag. Sen tycker jag att vi går ner oss lite igen.

Det totala resultatet av perioden blev 4-2 efter mål av Marcus Carlsson och Jonas Lönn. Sen var det dags för tredje perioden, som slutade 1-2 efter mål av Jonas Lönn och Sebastian Kristiansson.

– Det är energimässigt sett den bästa perioden. Vi åker mer skridskor och vi slår hårdare pass. När vi tar ut målvakten med två-tre minuter kvar lyckas vi få in en puck men tyvärr räcker det inte hela vägen.

– Vi måste vara med här och nu, det kommer lagen vi ska möta att vara. De kommer att köra fullt ut och det måste vi också göra.

Publicerades 2018-10-01