Bäcken-GIK 6-5 (1-2, 3-1, 1-2, 1-0)

Förlust efter förlängning, men en poäng som kan göra skillnad om någon månad. Ett lag som blir allt tightare och kommer allt närmre målet att spela hockey i sextio minuter.
Enligt samstämmiga uppgifter började GIK starkast. 1-2 i periodpausen hade kunnat vara mycket mer. Gustav Svensson och Calle Dahlin gjorde GIK:s mål.
— Första perioden var helt OK, säger Jimmy Krusell. Vi spelar en bra hockey med fart och bra passningsspel. Vi tappar lite i intensitet efter ungefär halva.
Andra perioden var inte fullt lika bra. GIK:s målskörd inskränkte sig till 3-3 genom Geordie Wudrik.
— Vi går ner oss alldeles för mycket och det märks på resultatet. Vi tappar energi och spelar för krångligt. Håller inte ihop laget och öppnar upp oss för Bäcken.
— Man får inte ge dem för mycket tid. Vi hamnar för långt ifrån dem och de hittar ytor.
Sen var det dags för tredje perioden.
— Vi pratar ihop oss bra och hittar tillbaka till vår energi och vårt spel. Tredje är betydligt bättre än andra.
Vilket i praktiken innebar att Viktor Johansson och Dennis Walette såg till att GIK gick både ikapp och förbi, innan Bäcken kvitterar med drygt sex minuter kvar av ordinarie matchtid.
Med mindre än en minut kvar av förlängningen avgör hemmalaget matchen.
— Det är en tight serie och vi möter bra lag hela tiden. Man måste ta vara på chanserna och inte ge bort för mycket. Tyvärr får de in en kvitteringspuck i powerplay. Vi har bud på fler mål, och det har de också.
— En förlängning kan gå åt båda hållen, det är lite lotteri, och tyvärr drar de det längsta strået idag.

Publicerades 2020-02-03