Billy Denis är hemma på ”jullov”

Någon TV-puckare blev han inte. Men tack vare en uppmärksam belgisk juniortränare blev det i stället JVM en bit ner i systemet. Och det var bara början …

Född i Belgien flyttade han till Sverige vid två års ålder och känner sig mest som svensk fast han har representerat Belgien i två JVM. Den här säsongen är det juniorhockey i den kanadensiska juniorligan GMHL som gäller.

–   Det var en tränare från Kanada som hade sett mig när jag spelade en turnering i Spanien med Belgien. Han mailade mig och pratade med mina föräldrar och vi sa att vi tittar på det längre fram. Sen tog jag studenten och tittade på skola eller jobb, men då fanns ju det här alternativet också.

Billy, som ju faktiskt har ett år till godo jämfört med sina jämnåriga, kom tillsammans med sina föräldrar fram till att alternativet med juniorhockey i Kanada var det bästa. Och det beslutet togs emot positivt även i GIK.

–   Javisst, det var många här som gratulerade och tyckte att det var jättekul. Jag fick vara med under hela försäsongsträningen och det säger en del om klubben.

Livet för en spelare i en juniorliga i Kanada skiljer sig en del från hur det är i Sverige.

–   Vi har ganska långa träningar, ungefär en timme och fyrtiofem minuter. Tempot är lägre än i Sverige, men vi hinner träna på många olika saker.

–   Matcherna … Ja, det är ett mera fysiskt spel. Jag kommer ihåg första matchen när jag drev upp pucken ur egen zon. Jag gick förbi en gubbe och fick ett slag över handleden. Det gjorde ont och jag gnällde lite, men tränaren sa att jag skulle ta hans nummer och ge igen, säger Billy med ett flin som säger att han inte kliver undan när det hettar till.

–   Det är hårdare tacklingar och mer efterslängar. Jag klarar mig fint, men det är värre för de mindre killarna i laget.

184 cm och 93 kilo parat med en smak för det fysiska spelet. Det låter som en enforcer, men Billy är en typisk tvåvägsspelare med en bra snittpoäng.

–   Jag är nöjd och jag har fått mycket förtroende av tränaren och mycket speltid i alla spelformer. Jag har fått en jättebra grund att stå på från Grästorp. Detaljerna finslipar jag i Kanada.

Ett bra betyg till GIK:s ungdomsverksamhet och även om Billy en dag kommer tillbaks till Grästorp kanske det dröjer ett tag. Han är väldigt tydlig vad han vill med sin närmaste framtid.

–   Först och främst vill jag spela klart den här säsongen. Vi har en bra chans att vinna mästerskapet. Men sen …  Jag vill spela collegehockey! Spela hockey på en bra nivå och samtidigt få en bra utbildning, säger Billy med eftertryck.

Sen försöker han förklara seriesystemet, där spel i den högsta divisionen ofta leder till NHL, men där den tredje fortfarande har jättebra hockey och det är dit han siktar.

Som ren information kan nämnas att GMHL, till skillnad från ligor högre upp i seriesystemet inte förstör amatörstatusen för de som vill gå vidare till collegehockey.

En självklar fråga är vad Billy vill säga till någon som får samma chans som han fick?

–   Självklart, ta den, det är jättekul. Det är inte bara hockeyn, man utvecklas även som person. Man träffar mycket folk och får uppleva en ny kultur.

–   Jag har följt GIK på distans. Swehockey och GIKTV; det är ju nästan som man är här! Sk-tkul att det går bra, Allettan var ju så nära, avslutar en glad yngling som ute i stora världen håller koll på vad som händer på hemmaplan.

Publicerades 2016-12-29