Borås-GIK 4-2 (1-1, 2-1, 1-0)

Nyttiga förluster finns kanske inte, men de som går att leva med. Och en serie är inte slut efter två omgångar. Kvalet till Hockeyettan fortsätter nu på fredag.

GIK började matchen riktigt bra. Enligt samstämmiga uppgifter hade en tvåmålsledning eller mer varit rimlig, men pucken ska in i mål.

I första perioden skapade vi väldigt många målchanser. Första tio minuter är vi det klart bästa laget. Vi hade kunnat döda matchen med de lägen vi skapade och den frenesi vi spelade med, förklarar Andreas Högosta.

1-1 var resultatet efter första perioden, efter ett ledningsmål av Thim Skoog i mitten av perioden och kvittering av hemmalaget i slutminuterna.

Andra perioden var mindre bra även om den började på bästa sätt med att Jonas Lönn gjorde 1-2 efter 15 sekunder (!). Sen gick GIK ned sig och kvitteringen kom efter knappt nio minuter och ledningsmålet mot slutet av perioden.

— Vi spelade sämre i egen zon, får inte ut puckarna, och de får mer och mer tryck på oss. Till slut får de utdelning.

I tredje perioden var GIK med igen, men två utvisningar i ett känsligt läge gav Borås chansen att spela tre mot fem i en minut. Och då blir det mål.

— Vi gör ett försök och kommer tillbaka i spelet i egen zon. Spelar enklare och skapar bra chanser.

Ett tappert försök med sex utespelare och utan målvakt med två minuter kvar av matchen var ett självklart taktiskt drag, men blev tyvärr resultatlöst.

Just nu är det tätt mellan matcherna och det märks att Andreas och laget trivs med det. På fredag väntar Alvesta borta.

— Det blir återigen en tuff match. Alla matcher i den här serien är tuffa matcher. Vi kommer att möta ett bra lag som jag inte vet alltför mycket om, men de har en riktigt bra förstakedja. Vi måste följa vår matchplan, då gör vi en bra match igen. Så är det!

Publicerades 2019-03-14