Borlänge-GIK 1-2 (0-0, 1-1, 0-0, 1-0)

Ibland gör hockey ont, riktigt ont. Marcus Andersson är idag inte fullt lika stilig som på den officiella bilden, men han är glad för lagets skull.

– Jag tycker att vi är skapligt på gång nu. Tre poäng hade varit bättre, men alla poäng är värdefulla, säger backlöftet.

Gårdagens match var den första i andra rundan och innebar för GIK att det var upp till bevis. Eventuell underskattning kunde laget glömma, nu var det dags att prestera bra och leverera.

Och det var precis vad de gjorde. Efter att ha ägt första perioden och inledningen av andra gjorde GIK 0-1 genom Carl-Johan Svensson (Lars Anderson, Nicklas Larsson). Men Borlänge kom igen, kvitterade och dominerade resten av ordinarie speltid utan att kunna ta ledningen, och matchen gick till förlängning. Då hade Marcus redan utgått.

– Jag fick en puck i ansiktet. Det är inte så farligt som det ser ut, ingen järnskakning eller så.

Anders Lövdahl hade chansen att avgöra mot sin moderklubb, men missade. 58 sekunder in i förlängningen var matchen avgjord, men GIK kan trots allt vara nöjda med en poäng mot ett starkt hemmalag.

Publicerades 2015-01-26