Borlänge-GIK 3-4 (0-0, 2-2, 1-1, 0-1)

Årets skräll eller resultatet av ett målmedvetet arbete, välj själv. Men två poäng är alltid två poäng. Jesper Sellin var inte ensam om att vara glad.

Förutsättningarna var inte de bästa. Ett sargat GIK kom till spel med endast tre femmor och en extra back mot Borlänge som hade ett komplett lag.

– Vi var väl värda den här segern och jag är stolt över hela laget, alla gjorde det ihop. Visst var vi trötta ibland, men när en spelare slänger sig och täcker ett skott med kroppen … Sånt ger energi!, säger en mycket glad Henrik Alfredsson.

Efter en mållös förstaperiod, där GIK hade övertaget, inledde Borlänge med att göra 1-0 efter mindre än en minut av andra perioden. En ledning som varade i tre minuter sen kvitterade Johan Larsson (Henrik Marklund, Jesper Sellin) till 1-1, och i sitt nästa byte slog denna trio till igen, 2-1 genom Henrik Marklund (Jesper Sellin, Johan Larsson) och GIK var i ledning matchen. Borlänge kom tillbaks i slutet av perioden, och kvitterade med fyra minuter kvar.

– Vi gjorde en bra andra period med bara korta byten, och vi spelade bra, med nya vägar in mot målet. Det var nästan så att Borlänge var tröttar än oss, trots att de hade fullt lag.

Jakob Wulcan (Alex Vyhonsky, Linus Ljung) återtog ledningen till 3-2 och GIK höll tätt bakåt tills det var fem minuter kvar av perioden och Borlänge kvitterade efter en felstuds.

Slutet av matchen innehöll en hel dramatik. Med mindre än en minut kvar av ordinarie matchtid blev Peter Cintala utvisad och GIK fick inleda förlängningen i boxplay. Inte nog med detta, i detta skede fick laget en back skadad och en fick problem med sina skridskor. Förlängningen inleddes med en back och två forwards på isen, men efter att ha överlevt några tuffa minuter fick de en bra chans att avgöra matchen. Efter att Borlänge drabbats av en utvisning avgjorde Johan Larsson (Alex Vyhonsky, Sebastian Nilsson).

Inte undra på att Henrik Alfredsson strålade av glädje.

– Alla gjorde det ihop, även om det blev lite kaos på slutet. Resan hem är femton mil kortare nu.

Publicerades 2015-11-09