Eftersnack med skribenten och Andreas Appelgren

Skribenten och Andreas Appelgren tog en paus innan det var dags att summera säsongen 2023-2024.

—Vi har varit på skidsemester i Funärdalen. Det var skönt.

Innan det är dags att gå in på det idrottsliga vill skribenten gärna vet vad Andreas Appelgren har fått för intryck av föreningen och allt runt omkring.

—Jag är imponerad av drivet i föreningen och alla ideella krafter. När man tar ett nytt uppdrag vill man veta vad de som har varit där tidigare tycker och alla hade verkligen bara positiva saker att säga.

—Det har varit dj-kligt roligt. Killarna i laget har imponerat och alla runt omkring. Allt håller en hög klass, men samtidigt är det på en härlig nivå som gör det roligt att komma hit varje dag.

Fina ord som det är skönt att höra inte minst med tanke på att de kommer från någon som har en del att jämföra med.

Måluppfyllelse är ett fint ord som skribenten har använt sig av i yrkeslivet. Hur var det med den saken?

—Vi kan ta det från dag ett, första augusti när jag började. Vi hade fystester och jag såg redan då att det var bra värden. Peter Cintala som hade tränat dem över sommaren hade gjort ett bra jobb och jag såg att de skulle klara av att spela den hockey vi ska spela, för den bygger ändå på att vi ska vara vältränade och orka mycket. Det var steg nummer ett för mig.

—Därefter hade jag min egen målsättning om ett grundspel och att sätta en spelidé på de nio träningsmatcherna som vi hade. Vi förlorar match ett mot Skövde, fast vi gör en bra match spelmässigt. Vi vinner resten av träningsmatcherna, och hade kanske mått bra av någon förlust, men vi spelar väldigt bra ishockey. När vi väl kom fram till grundserien kändes det som att vi var med bra.

Sen började allvaret i Hockeytvåan Södra A och det är något annat än ”uppvisningsmatcher”.

—Vi åker på några smällar i början. Men vår målsättning var hela tiden att bli nummer tre och ta oss vidare, och vi uppfyllde de målen och våra interna mål fram till sista omgången av Hockeytvåan.

Sen började Alltvåan med en ny målsättning – att bli topp fyra och gå till Play Off och i förlängningen till Kvalserien.

—Det var samma när Alltvåan började, vi förlorade några matcher i början. Två segrar och två förluster innan juluppehållet, och där stötte vi på en nivå till spelmässigt. Lagen från Södra B var bra, spetsat med att det var de bästa lagen från vår serie. Där höjdes det en nivå, och vi klurade lite på det, behövde komma in i det och tränade bra innan serien drog i gång igen. Vi går rent, väldigt starkt ett tag i början där, vi tappar lite i Power Play på slutet, men det var bättre lag vi mötte. Laget lyfte sig ett snäpp där.

—Vi klarade vår målsättning med att bli topp fyra och skaffade oss ett bra läge inför Play Off.

I Play Off blev det en annan typ av hockey: Tuffare, mer fysisk och med domare som tillät mer. Ganska typisk slutspelshockey. Play Off 1 mot Åseda avverkades ganska smärtfritt i överförd betydelse. Play Off 2 bjöd på två klassiska derbyn mot Vänersborg, tillika två klara segrar.

—Där kände jag att det här laget har tagit ett stort kliv jämfört med hur vi var i september-oktober. Det var en skön känsla.

Målsättning att ta laget till Kvalserien och var med och slåss om en plats i Hockeyettan, och kampen pågick till och med sista omgången.

—Tyvärr gick det inte vår väg hela vägen. Jag tycker att det kunde gjort det, spelmässigt var vi väl så bra som många andra. Men så det, det är ett nålsöga att gå hela vägen och att göra det första säsongen med ett ungt och relativt oerfaret lag är tufft.

—Killarna gjorde det otroligt bra, även om vi ville ha lite till. Jag kan inte klaga på något, killarna har gjort allt i deras makt från dag 1. Vi får sikta på att gå hela vägen nästa gång!

Helt kort om det som hade kunnat bättre och det som var riktigt bra:

—Det är naturligtvis sådant man sitter och funderar på. Jag tycker att vi fick i gång vårt Powerplay till slut i kvalserien, men det hade kunnat vara ännu bättre. Det är något som vi behöver jobba på för framtiden. Samtidigt hade vi knappt sextio procent efter jul, och drygt trettio under hösten.

—Annars såg det ganska likt ut. Vi förde matcherna, vi hade mycket puck och vi skapade fler målchanser än motståndarna. Under kvalserien hade vi behövt vara giftigare när tillfällena väl dök upp. Men det är sådant som kommer med erfarenhet och rutin. Och den tiden kommer för de här killarna.

Avslutningsvis vill Andreas berömma de andra tränarna som har gjort ett mycket bra jobb i sina roller: Daniel Frank, Mattias Johansson och Peter Cintala.

Publicerades 2024-04-08