Enköping – GIK 4-3 (2-1, 0-0, 1-2, 0-0, 1-0)

Trots den snöpliga förlusten måste man nog konstatera att detta är GIK:s bästa säsong någonsin, oavsett hur den slutar. Och bättre kan det bli.

Seger hemma mot Forshaga hemma på söndag samtidigt som Arboga inte tar tre poäng borta mot Köping. Då är GIK klart för playoff inför kval till Hockeyallsvenskan.

–   Det var en välspelad match, de skapade chanser och det gjorde vi också. Surt med 3-3 med mindre än en minut kvar av matchen.

Lagkapten Marcus Johansson låter lite dämpad, samtidigt som han konstaterar att det var en bra match.

I första perioden var det jämnt i drygt tretton minuter. Sen ryckte Enköping snabbt ifrån till 2-0, men Lukas Geyzon (Jakob Wulcan, Pontus Wikström) reducerade till 2-1.

–   Det var två kontringsmål.  Bra att vi kunde reducera innan periodpausen.

Andra perioden var öppen – mållös, men med flera fina chanser för båda lagen.

Så var det dags för sista perioden som sånär hade kunnat sluta med seger för GIK. Efter drygt fem minuter kvitterade Hugo Johansson (Edvin Eriksson, Jesper Sellin) och två minuter senare var det ombytta roller när Edvin Eriksson (Hugo Johansson, Jesper Sellin) ger GIK ledningen med 3-2. En ledning som såg säker ut tills det förtretliga målet med mindre än en minut kvar av matchen.

Men en poäng är ändå en poäng och ger fina förutsättningar för resten av säsongen. Riktigt kul också att det var den nykomponerade förstakedjan som bet ifrån rejält. Fast man får aldrig glömma att hockey är en lagsport.

–   Det var många som var bra och förtjänar beröm, förtydligar Marcus.

Skribenten undrar naturligtvis vad laget kan ta med sig efter en match som denna.

–   Grundspelet fungerade mot Enköping som är ett bra lag.

Vilket tolkas som att GIK har styrkan att spela sitt spel, oavsett hur laget ser ut och vem som står för motståndet. Samt det som har sagts förut, men tål att sägas igen.

–   När någon är skadad finns det andra som kliver in.

På söndag hemma i ÅVA står Forshaga för motståndet. Var där!

Publicerades 2017-02-09