Ett snack med klubbchefen

Joakim är glad idag. Inte bara för platsen i Hockeyettan, utan lika mycket för att klubben under nästa säsong inte kommer att ta ut några träningsavgifter.

Men låt oss börja med det som alla (?) väntat på sen våren 2018, och som skribenten varit övertygad skulle hända förr eller senare.

— Det var fantastiskt, jätteroligt. Det här har vi strävat efter sen vi åkte ur Hockeyettan.

— Men vi har mått väldigt bra av att spela i tvåan några år, få lite andrum och vara ett topplag i tvåan. Det har föreningen mått bra av.

Så sant som det är sagt. Joakim har åtskilliga år bakom sig i klubben både i ideella funktioner, och numera som anställd klubbchef. Det senare en period som nu går mot sitt slut. Hade han räknat med avancemang under sin tid i en sådan position?

— Ja, det kan man säga. Vi hade en önskan om att ta oss tillbaka och vi har satsat på det. Men vi har väl inte riktigt nått ända fram. Något år har vi också misslyckats att ta oss till kvalserien. I år kände vi att tar vi oss bara till kvalserien så finns möjligheterna.

— Sen hade vi väl hoppats på att komma på topp två. Men det var en jämn kvalserie med bra motstånd.

I skribentens ögon har representationslaget visat att de har i Hockeyettan att göra, även om vägen dit blev krokig. Hur ser Joakim på saken, är laget och föreningen mogna för det?

— Ja, absolut. Vi är otroligt mogna för det här, säger han med eftertryck.

— Det känns som att det ligger rätt i tiden att gå upp nu. Vi strävar efter att få ett J20-lag i klubben, men så länge vi har legat i tvåan har vi inte varit så jätteattraktiva. Det känns som att detta är en skjuts uppåt för föreningen i stort och även på sportsidan, med spelare som söker sig till Grästorp.

Joakim har att göra så att det räcker till och skribenten säger skämtsamt att ”nu fattas det bara att det ringer en allsvensk back som vill ha omstart i karriären.”

— Ja, det är inte omöjligt att det kan bli så…

Skribenten och Joakim är övertygade om att laget har vad som krävs för att stanna i Hockeyettan. Något annat vore tjänstefel, men vad är lagets och föreningens största styrkor?

— Till en början har vi en bra ledarstab. Vi har en ekonomi i balans i klubben som vi har jobbat med i många år. Fungerar både sport och ekonomi så brukar resultaten komma. Sportgruppen har gjort ett oerhört bra arbete med att sätta en bra trupp redan nu. Nu jobbar det på att hitta en toppback att krydda med. Då tror jag att vi hävdar oss bra i Hockeyettan.

— Det viktiga för oss som klubb är att etablera oss i Hockeyettan, det är där vi vill vara. Nu gäller det att vi jobbar för det i hela organisationen.

Något som är väldigt viktigt för kontinuiteten är en sund och livaktig ungdomsverksamhet och Joakim är glad och stolt när han ser framåt.

— Vi får inte glömma av att inför nästa säsong är Grästorps IK fritt från träningsavgifter, från de allra yngsta och upp till representationslaget. Det är något som vi vill hålla i och fortsätta med.

— Hockey är en dyr sport. Om vi, och jag i min roll som klubbchef, kan jobba för att medlemmarna ska få det så bra som möjligt så ska vi göra det. Jag känner en oerhörd stolthet över att vi har nått så långt att vi säsongen 24/25 bara behöver ta en medlemsavgift. Och samtidigt som vi har ett elitlag i Hockeyettan. Vi tar ett steg från att vara en vanlig klubb till att bli en elitförening.

— Vi sätter Grästorp på kartan och alla samarbetspartners var eniga, det är den här vägen som vi vill gå.

Skribenten har hört funderingar hos allmänheten om det kanske finns spelare som detta blir för mycket för och får svar på tal.

— Sportsektionen har gjort en research i laget och alla är taggade för att spela på denna nivå.

Än återstår det några veckor innan det är klart vilken grupp som GIK kommer att spela. Västra och Södra är möjliga och Västra av flera anledningar att föredra.

Publicerades 2024-07-10