Första vändan avklarad

Att säga att Grästorp har haft en lysande inledning av seriespelet vore som att ljuga i kyrkan. Vi kan konstatera att spelet inte riktigt klaffat och laget har bara lyckats spela in sju poäng på de inledande elva omgångarna.

Men vi tar det från början.

GIK åkte ned till Helsingborg för årets premiär, till skillnad från de senaste säsongerna tillhör ju GIK numer den Södra hockeyettan.

Helsingborg som många pratade om inför säsongen som en utmanare till allettan. Naturligtvis en svår nöt att knäcka och efter den första perioden låg Grästorp under med 3-0. I den andra fick dessutom Edvin Eriksson lämna matchen efter en boarding men i den tredje perioden började GIK komma in i spelet och radarparet Jonas Lönn och Carl-Johan Svensson såg till att Grästorp fick med sig två poäng hem. Lönn med två spelmål, en assist plus den avgörande straffen och CJS med ett mål.

I den andra omgången var det dags för hemmapremiär inför 421 åskådare och efter drygt fem minuter hade GIK gått ifrån till en tvåmålsledning men i den tredje perioden kom Halmstad tillbaka och såg till att ta även denna matchen till straffar. Och återigen fick GIK med sig två poäng.

I den tredje omgången väntade tuffast möjliga motstånd när GIK på nytt begav sig till Skåne för att försöka rubba Kristianstad men det var aldrig något snack om vart poängen skulle hamna den kvällen, GIK fick åka hem med en 2-7 förlust i bagaget.

När laget sen tog emot Dalen kom andra raka förlusten, denna gång med 1-2 men med lite tur kunde GIK mycket väl fått med sig någon pinne från den bataljen.

Istället fick Grästorp ta revansch när de åkte till Sävsjö och besegrade HA74 med 2-1 efter mål av Lönn och Michal Lukac.

Det är den senaste matchen som GIK fått med sig poäng från matcherna och även den senaste matchen som kapten Carl-Johan Svensson funnits med på isen. Nu kommer det krävas ett hårt jobb av samtliga spelare om den andra hälften av serien ska bli roligare än den första.

Under söndagen tar GIK emot Helsingborg i Åse & Viste Arena när serien vänder, hela laget måste göra en fläckfri insats för att få med sig poäng och det vill nog till att inte hamna i underlägen tidigt i matcherna. Laget behöver stödet från läktarna men har du ingen möjlighet att ta dig till hallen sänds den även live på: GIK-TV

Nu ser vi till att avsluta grundserien på bästa sätt och får ett bra utgångsläge i fortsättningsserien i vår!

//Kristoffer Bennemyr-Porath

Publicerades 2017-11-04