Frölundajuniorer till GIK för en vecka

I det nya hockeysverige så har även nu GIK valt att låna in spelare till truppen vilket numera är möjligt.

Det är Frölundajuniorerna Erik Borg, Robin Weimen och Jakob Olsson som kommer att träna och spela med GIK kommande 2 matcher. Junior elit, SHL och Allsvenskan har uppehåll en vecka vilket gör detta möjligt.

Detta får nu inte ses som en panikåtgärd för att vi ligger näst sist i serien. Orsaken är att sex spelare i vår A-trupp inte är disponibla i skrivande stund på grund av skador, sjukdomar, eller avstängningar. Att spela för många matcher på tre femmor tar både på kraft och energi så därför behöver vi tillföra ytterligare spelare tills (som vi hoppas på) de flesta av våra spelare är tillbaka så snart som möjligt.

När det gäller våra egna juniorer som spelar i J 20 och J 18 och som denna säsongen hittills bara förlorat en match i respektive lag och har utvecklats enormt genom att dom tränat mycket med A-laget, då vi medvetet har fyllt upp med juniorer från egna leden när vi fått skador och sjukdomar i A-truppen.

Att lyfta upp fyra till fem av våra egna juniorer är något som kanske vore det bästa alternativet då vi har flera som klarar detta. Då är problemet att J 20 och J 18 i stort sett är samma lag. Vi har inte någon gång denna säsongen kunnat ställa upp med tre kompletta femmor. Just denna vecka så har även våra juniorer spelare som är borta av olika anledningar.  Denna veckan spelar J18 två matcher och J20 en match. A-laget spelar 2 matcher. Tre av matcherna är på bortaplan. Sammanlagt spelar vi fem matcher denna veckan och vid två tillfälle spelar J 18 samtidigt som A-laget. Att skjuta upp juniormatcher var ett alternativ som diskuterades. Problemet är att vi redan har en J 20 match som är uppskjuten sedan tidigare. Juniorserierna skall vara klara i början på december så då måste alla matcher vara klara och får vi fler uppskjutna så kommer vi få det MYCKET jobbigt att spela igen dessa innan jul då vi redan går på kort med folk i juniorlagen.

Imorgon kommer Kumla på besök. Det ät ett lag som överraskat i år och är ett topplag i vår serie. Vi var inte långt borta sist då vi förlorade med uddamålet. Kumla tappade denna veckan en av sina bättre spelare Henrik Rommel till allsvenskan. Brukar vara trevliga matcher mot Kumla så det hoppas vi även på nu. Sedan får vi se om frölundahockeyn kan få in lite energi och flyt i GIK.

Sportsektionen Grästorps IK

Publicerades 2015-11-04