GIK-Alvesta 6-1 (1-0, 4-1, 1-0)

Matchens lirare har ordet.

Två lag som inte har annat än hedern att spela för, då blir det lätt lite slött och ofokuserat. Thim Skoogs 1-0 hade kunnat vara några fler med bättre avslut.

Vi gör ingen superperiod. Båda lagen är lite slarviga, säger Tobias Henriksson.

Mer nerv blev det i andra perioden. Redan i första anfallet gjorde Tobias Henriksson 2-0 och publiken anade vartåt det lutade. Just då vill säga, för sekunderna efter att GIK genomfört ett PP med beröm godkänt reducerade Alvesta och fick en behövlig energikick. Kamp om matchen i dryga fem minuter, sen ryckte GIK genom herrar Iskornev, Andersson och Henriksson ifrån till 5-1 och stängde matchen.

— Andra perioden rycker vi upp oss, men de fortsätter att slarva. Det är därför som vi tar ledningen med 5-1.

Tredje perioden bjöd inte på någon strålande underhållning, men det bör noteras att mycket unge Kaspian Karlsson gjorde sitt första A-lagsmål.

— Vi spelar av den ganska bra. Blir väl några bra chanser. Vi får hänga en balja till och Kaspian får göra sitt första A-lagsmål.

Individuella beröm till Simon Zurawski samt den produktiva förstakedjan; Alexander Liljedahl, Dmitry Iskornev, och Tobias Henriksson.

— Vi skyller inte från oss på andra utan samarbetar bra. Det som händer det händer, förklarar Tobias

Ganska ofta också, och dessutom har samtliga dessa spelare skrivit på för säsongen 2019/2020!

Man får inte heller glömma Kaspian Karlsson, femton år i november 2018, som spelade moget och klokt, mer än man kan förvänta sig av en kille som inte ens är junior än!

Och på söndag är det match igen, mot Halmstad som säkert vill stänga serien med en omgång kvar.

— Jag tror att det blir tufft. De kommer att köra för fullt för att bli klara för Hockeyettan. Vi kommer nog att få ställa in oss på defensivt spel, särskilt i början av matchen.

Publicerades 2019-03-29