GIK-Arboga 1-2 (0-0, 0-2, 1-0)

Topplaget Arboga fick kämpa hårt mot GIK som var värda betydligt mer än säsongens femte uddamålsförlust.

Efter en jämn första period gjorde Arboga 0-1 efter knappt en minut av andra perioden, och tog därefter kommandot i matchen. GIK vägrade vika ned sig och 0-2 lät vänta på sig till slutet av perioden när GIK tappade en markering. Innan spelet var igång igen byttes en dittills storspelande Adam Schulz ut på grund av en förmodad knäskada.

Gustav Griborn tog över med förtjänst, och när snabbe Jesper Sellin (Sebastian Nilsson) petade in 1-2 mellan benen på Arbogas målvakt tändes hoppet i GIK. Efter ett mindre lyckat powerplay hade GIK några riktigt vassa chanser, varav de allra bästa under matchens sista minut när målvakten lämnat kassen. Tyvärr uteblev den välförtjänta kvitteringen och följande kamp om poäng.

– Jag tycker inte att Arboga är bättre än oss idag, men vi kanske hade kommit närmare inpå kasse tidigare idag, säger en samlad Henrik Alfredsson.

– Vi har jobbat och krigat och bara gjort en dålig period. Så här har de flesta matcherna sett ut – vi hade kunnat haft poäng i sex av åtta matcher.

– Det är åt h-e att vi får stryk, men det är en bra match med bra domare som tillåter att spelarna gör upp.

– Fortsätter vi att spela på det här viset kommer poängen!

Publicerades 2015-10-19