GIK-Bäcken 2-1 (2-0, 0-1, 0-0)

Ibland händer det som har större betydelse än idrotten. I absolut sista sekunden av andra perioden blev GIK:s målvakt Adam Schoultz brutalt överkörd av en bäckenspelare, blev liggande på isen i drygt en halvtimme och förd till sjukhus med svåra ryggsmärtor men med känsel i ben och fötter.

Men till det idrottsliga så gjorde GIK precis det som behövdes för att säkra en plats i Alltvåan och i nästa säsongs nedbantade Hockeytvåa.

Det märktes att det var en match som gällde mycket för båda lagen. GIK tog ett fast grepp om matchen från början till slut av den första perioden och 2-0 borde varit mer.

Andra perioden var något tamare från GIK:s sida. 21-9 i skott och 0-1 i mål säger en del. Men Bäcken slet trots det fram till det olyckliga slutet av perioden för en eller flera poäng.

I tredje perioden kliver juniormålvakten Rasmus Malmberg, med endast tjugo sekunders erfarenhet av seniorhockey in i målet, får inte så mycket att göra men gör det mycket bra och håller nollan. Anfall är bästa försvar, och den glada anfallshockey som GIK presterade hade varit en fröjd att se om inte tankarna hade varit på annat håll med Adam.

Trots en något klen utdelning på alla skott på mål gjorde GIK totalt sett en mycket bra match. Och i skribentens ögon var det en 17-årig målvakt som var lagets individuellt viktigaste spelare.

Bli nu frisk och hel Adam, inte för GIK:s skull utan för din egen.

Publicerades 2021-12-09