GIK-Bäcken 6-7 (3-4, 2-1, 1-1, 0-1)

Matchen mot Bäcken var en av de bästa och mest underhållande i ÅVA under årets säsong. Båda lagen spelade med mycket hjärta och allra mest i första perioden duggade målen tätt. Eller vad sägs om att GIK hamnar i underläge med 0-2 under en dramatisk minut i mitten av perioden, tar time-out för att samla ihop styrkorna, och två minuter senare kommer ikapp igen med två mål med tio sekunders mellanrum. Därefter lyckade GIK ta ledningen, innan Bäcken kvitterade innan periodens slut.

Resten av matchen följde samma mönster om än mindre målrikt. Det var gott om chanser för båda lagen, en och annan puck trillade in, men ännu fler stoppades av två utmärkta målvakter. GIK tog ledningen med 6-5 en minut in i sista perioden och tappade den med tre minuter kvar av ordinarie tid. Bäcken avgjorde tre minuter in i förlängningen, en snopen avslutning på en mycket bra match.

GIK står som ett lag och faller som ett lag, men skribenten vill ge extra beröm till den nya konstellationen Tobias Henriksson – Victor Sandström – Alexander Liljedahl. De fick en inte helt klockren start tillsammans mot Mölndal, men mot Bäcken levererade de. Centern och tvåmålsskytten Victor Sandström:

— Tobbe och Liljedahl är grymma. Jag låter göra dem göra mycket, så gör jag jobbet hem, säger Victor blygsamt.

Och varför blev det så mycket mål i matchen?

— Bäcken åker mycket skridskor och kör bara. De lyckades få till det när vi inte är riktigt vakna, sen kommer vi igen, sätter spelet och kommer in i matchen.

Det var som sagt var en mycket underhållande match, men med tanke på fortsättningen hade det suttit fint med ytterligare två poäng.

— Det är tufft att torska en sådan här match, vi vet att det är viktigt att ta poäng nu.

— Från den här matchen tar vi med oss att vi kan göra mål, att vrida på skallarna i försvarszon och bli noggrannare i allt.

GIK:s övriga mål gjordes mål gjordes av Alexander Liljedahl, Emil Carlqvist, Felix Åstrand och Tobias Henriksson.

Nu väntar vila över helgen. På måndag är det vardag igen och på onsdag väntar Boro/Vetlanda hemma.

Publicerades 2023-01-14