GIK-Borås 1-0 (0-0, 1-0, 0-0)

Äntligen! Efter sju sorger och åtta bedrövelser, bokstavligt talat, kom första segern vid full tid.

Sebastian Kristiansson avgjorde tretton minuter in i den andra perioden i ett mycket väl genomfört anfall med bistånd av Tobias Henriksson och Oliver Hofbauer.

– Hur f-n har det här laget kunnat förlora så många gånger?

Frågan från en gammal veteran i GIK, som varit med ända från 1956, var berättigad och denna kväll svår att besvara.

Redan i GIK:s första anfall efter knappt trettio sekunder hade Tobias Henriksson en jättechans i ett friläge, och sen duggade det tätt. Riktigt farliga var också Niklas Svensson och Jonas Lönn.

– Första var vår sämsta period, sen kom vi undan för undan. I och med förlusterna och poängtappen har vi fått ett naggat självförtroende. Nu kommer vi mer och mer.

Tränaren Andreas Högosta är glad i kväll.

– Jag är väldigt glad för grabbarnas skull, det är de som skall göra det därute. Och för hela föreningen.

I andra perioden dominerade GIK fullständigt och ”Sebbes” mål var ett kvitto på dominansen.

Tredje perioden blev en riktig rysare. Stundtals GIK-dominans ja, men inga mål, och i Borås mål en fantastisk målvakt. Då är 1-0 ingen marginal att tala om. Jonas Lönn var den som var närmast att stänga matchen med en ribbträff som hördes upp på pressläktaren. I slutminuten blev det en riktig rysare när GIK inte lyckades göra mål i öppen kasse och dessutom fick en spelare utvisad. Säkert spel av målvakten Simon Zurawski räddade minst en poäng till GIK.

– Idag var vi bra och spelade som ett lag i tre perioder.

– Nu ska vi jobba vidare på det här. Det blir lite lättare att träna på måndag.

En bra lagseger absolut, men förutom tidigare nämnda förtjänar även säkra backparet Lucas Geyzon och Henrik Ekeståhl, samt lurige yttern Dmitry Iskornev beröm.

Publicerades 2018-10-20