GIK-Borlänge 0-2 (0-1, 0-1, 0-0)

Fem förluster på sex matcher känns givetvis tungt, men det är ändå inte någon skam att förlora mot ett tänkt topplag.

Första perioden var ett riktigt sömnpiller där inget av lagen åstadkom så mycket av värde. Det dröjde ända till dryga sexton minuter innan bortalaget lyckades peta in 0-1 och fick lite mer energi.

Andra perioden började med att GIK redan efter en halv minut fick spela i boxplay och gjorde det riktigt bra; ett bra sätt att undvika att förlora matcher. För att vinna måste man dock göra mål, och tyvärr tog inte vara på det tillfälle de fick när de något senare fick tillfälle att spela i Power Play. Efter åtta minuter gjorde Borlänge 0-2 och hade kunnat döda matchen genom 0-3. Men GIK tog sig samman och matchen var vid periodpausen en öppen affär.

Tredje perioden bjöd på fart och fläkt och riktigt underhållande hockey. GIK kom till spel med ett något omstuvat lag och ny energi, att ge sig var det inte frågan om, det var kamp ända in i slutminuten. En härlig inställning som laget bör ta med sig in i framtiden. Positivt var också att Nikita Davydov bevisade att GIK disponerar två mycket bra målvakter. Två mål i baken blev det visserligen, men räddningsprocenten imponerar.

Lagkapten Carl-Johan Svensson var samlad efter matchen.

– Vi går in i deras fällor, åtminstone i de två första perioderna. Vi får bättre fart i tredje, det måste vi ha för att lyckas.

Säger Carl-Johan som själv fick byta femma i sista perioden.

– Det var en positiv ändring, vi vaskade fram några chanser och fick ett bättre flyt i spelet.

Laget har haft en tuff inledning på säsongen, men de sura minerna lyser med sin frånvaro. Snart är det slut med de hedersamma förlusterna, den första trepoängaren väntar runt hörnet.

Publicerades 2016-10-09