GIK-Borlänge 0-5 (0-2, 0-1, 0-2)

Hemmapubliken väntar fortfarande på första trepoängaren.

Borlänge är i alla avseenden ett par nummer större än GIK, som för dagen hade flera ordinarie spelare frånvarande, och att de dominerade större delen av matchen var inte oväntat. Hela GIK ska ändå ha en eloge för att de inte vek ned sig, utan verkligen försökte.

GIK:s start på matchen kunde inte ha blivit sämre. En tveksam utvisning efter fjorton sekunder, och 0-1 i baken efter mindre än en minut, följdes av 0-2 ytterligare drygt tio minuter senare.

Om det var något i sportdrycken eller i Anders Spaaks inspirerande föreläsning i pausen som gjorde det låter vi vara osagt, men mer sånt och oftare i framtiden. Ty det var ett helt annat GIK som till spel efter första pausen. De fem första minuterna tillbringades i stort sett helt och hållet Borlänges zon, och ett kvitteringsmål hade varit rättvist. I stället blev det 0-3, efter misstag i försvarsspelet, precis när Borlänge kom in i matchen igen.

Tredje perioden var inte så mycket att skriva hem om. Underhållande hockey, som resten av matchen, men ett dominerande bortlag som utökade målskörden med två.

Positivt mitt i besvikelsen är mycket få tappade sugar, och att spelare såväl som ledning vägrar att prata om att ”det är efter jul det gäller”.

Sextonårige Viktor Johansson debuterade i a-laget och fick mycket istid i andrafemman.

Publicerades 2014-11-24