GIK-Borlänge 2-3 (2-0, 0-1, 0-2)

Det blev ytterligare en tung förlust, men första poängen kan komma när som helst, när laget spelar hockey som de har tänkt i sextio minuter och med alla spelare på isen.

GIK tog ett bra grep om matchen från början, la ner puckarna djupt i anfallszon och vann kampen om dem. Efter knappt tio minuter gjorde Johan Larsson (Alex Vyhonsky) 1-0 och tre minuter senare gjorde Alex Vyhonsky (Sebastian Nilsson) säsongens snyggaste mål hittills, en retfull backhand.

Efter tre raka hemmautvisningar och 1-2 i baken blev GIK allt tröttare och tillbringade mer tid i försvarszonen, där en hårt arbetande Gustav Griborn höll tätt tills gästerna gjorde 2-3 när GIK hade en man utvisad för för många spelare på isen.

Roman Bilek är dämpad, men saklig när han kommenterar matchen:

– Det är surt. Vi börjar bra, med bra intensitet och äger första perioden. Efter att ha gjort två mål blir vi lite bekväma och svänger från situationer i stället för att spela färdigt dem.

– Jag tycker att vi spelar bra i boxplay när vi får flera utvisningar mot oss, men det är ju klart att det sänker laget.

Trots allt finns det en del som laget kan ta med sig från matchen:

– Vi ska spela som vi gjorde i första perioden i sextio minuter; hög intensitet, täcka upp för varandra och så vidare. Vara aktiva i spelet, spela enkelt och vara nöjda med det. Gör vi det kan vi slå vem som helst.

– Om två matcher är Nyman med igen. Då har vi fullt lag och inget att skylla på.

Nästa match är mot Forshaga borta på fredag. Då blir det tre poäng, om GIK spelar sitt spel i sextio minuter och håller sig på isen.

Publicerades 2015-09-28