GIK-Borlänge 3-1 (1-0, 2-0, 0-1)

En knapp, men ändå övertygande seger. Bättre än så kunde "våren" knappast börja för GIK.

Matchen mot Borlänge var också en match där uttryck som ”enkelt spel” och ”bra prestationer” inte bara var tomma ord, utan sanning. Robin Andersson och Carl-Johan Svensson utmärkte sig som individer, men framför allt var detta en välförtjänt lagseger där alla bidrog efter bästa förmåga.

Redan efter knappt tre minuter fick Stanislav Polodna ett friläge, träffade målvakten som släppte returen, och efter lite bökande gjorde Carl-Johan Svensson 1-0. Stundtals var GIK tillbakapressade i egen zon, men hockey går ut på att göra mål och när det gällde hade hemmalaget de bästa chanserna. Frilägen av Lars Andersson och Stanislav Polodna borde ha inneburit minst ett mål till.

Även andra perioden började bra för GIK. Två minuter in i perioden och vid spel i powerplay gjorde Carl-Johan Svensson (Lars Andersson, Oscar Björkander) sitt andra mål för kvällen. Fem minuter senare, vid spel i boxplay, stal Lars Andersson pucken och sköt efter en snabb rusch mot Borlänges mål rätt på målvakten, för att sekunden senare få en chans till som ledde till 3-0.

Sista perioden var en lugn och stabil historia. GIK spelade till synes på resultat med ena ögat på klockan, och det dröjde till 18.19 innan gästerna reducerade till 3-1 vid spel sex mot fyra.

Det har varit mycket stolpe ut under hösten, både bokstavligt och bildligt, men Carl-Johan Svensson ville ändå inte säga att det var den berömda proppen som lossnade:

– Vi gjorde inte så mycket misstag som vi kanske gjort tidigare under säsongen. Alla åkte skridskor och gjorde sitt – ingen lade över problemen på någon annan. Då blir laget bra.

– Detta var bara en match och det gäller att inse att ingen match är den andra lik. Men om alla hittar sina roller kommer vi att fortsätta att ta poäng.

Kanske redan i morgon borta mot Mariestad?

– Vi har spelat två jämna matcher mot dem, så varför inte igen, avslutar Carl-Johan.

Publicerades 2014-12-28