GIK-Dalen 1-2 (0-1, 1-0, 0-1)

När spelet inte fungerar gäller det att ta på sig blåstället och slita ont. Det gjorde inte GIK igår, men det kommer.

– Utvisningarna blev kostsamma och själva har vi väldigt svårt att få power play. Jag förstår inte varför, säger Tomas Sandlin.

Och det gör inte skribenten heller. GIK spelade inte på något sätt fult, men att tvingas spela i boxplay minskar antalet möjligheter att göra mål och energi, när man tvingas gå runt på färre spelare.

Första perioden var snäll, på gränsen till mesig och det gällde båda lagen. 0-1 kom efter drygt en minut och var lite av en kalldusch för målvakten Robin Wallin, som gjorde mycket bra ifrån sig i sin första seriematch. Han gav laget chansen att vinna, men de tog den inte.

– Vi var inte riktigt påslagna och det får jag ta på mig. Det är min uppgift att se till att spelarna är förberedda.

Andra perioden inleddes med att GIK sattes under mycket hård press, utan att bortalaget lyckades göra mål. När GIK lyckades hålla tätt i ett boxplay började det kännas att det fanns chanser att utjämna och gå om. Skott som tyvärr hamnade utanför eller i målvaktens bröstplatta. Mitt i perioden tog Tomas Sandlin en timeout för att väcka sitt lag, och sen kom händelserna slag i slag. Kort därefter brände Jonas Lönn en straff och med tre minuter kvar av perioden kvitterade Hugo Johansson (Adam Willig) till 1-1.

Tyvärr fick GIK en utvisning med sig in i tredje perioden och med ytterligare två utvisningar i rask takt var chanserna att ta ledningen mycket små. En halv minut in i GIK:s sista boxplay gjorde Dalen 1-2 och matchen var avgjord.

Tomas Sandlin var naturligtvis besviken, men gnällde inte, utan var analytisk när han sade:

– På femtio matcher under en säsong är man i toppslag i kanske tio. Tjugo är mitt emellan och i tjugo handlar det bara om att ta på blåstället, jobba hårt och inte göra misstag. Det här var en av de sistnämnda tjugo där vi borde ha gjort det enklare för oss.

– Men det här var en engångsföreteelse. Så här får det inte se ut i fortsättningen. Det måste jag som tränare se till.

Det kommer han att göra till på lördag och det kommer HA 74 Sävsjö att få sota för. Se till att vara där, eller följ matchen på TV.

– Kan vi få det spel och det självförtroende som vi visar på träning och stundtals i vissa matcher, så kan det bära långt. Men vi måste få till tron på det vi gör och det enda sättet är genom att vinna matcher.

En slutkommentar som bådar gott inför framtiden!

Publicerades 2017-09-28