GIK-Dalen 2-3 (0-3, 1-0, 1-0)

För många åskådare såg detta genrep inget vidare ut. Men GIK gjorde faktiskt en bra match – i spel fem mot fem.

–  Jag säger så här: I första perioden var det inga problem alls, i spel fem mot fem. Men vi har åtta minuter, utvisningar för sk-tsaker. Andra halvan av matchen var de fullt tillåtna och vi får vår inledning av matchen förstörd.

Tomas Sandlin beklagar sig inte, han konstaterar bara att domarna ändrade nivå under matchens gång.

Hela första perioden var en rejäl uppförsbacke för GIK som fick gå runt på lite folk, åtta minuter i boxplay, och var tvungna att arbeta sig in i matchen igen, gång på gång.

Det var hur som helst ett annat GIK som klev på isen för den andra perioden. Ett lag med hetta och kampvilja som efter knappt fyra minuter resulterade i att Linus Ljung (Carl-Johan Svenson) reducerade till 1-3.

Period tre fortsätter efter samma mönster och efter drygt halva perioden reducerar Carl-Johan Svensson (Jonas Lönn) till 2-3. Med knappt två minuter kvar av matchen och tekning i offensiv zon plockar GIK ut målvakten oh kvitterar sånär till 3-3.

–  Period två och tre är bland det bättre vi har levererat så långt.

Och på skribentens fråga vad det beror på kommer det självklara svaret:

–  Vi fick spela fem mot fem. Samtidigt var det en del överambtionsgrejor. Som att vi tappar några två mot ettor när vi vill gå ikapp. Det får man köpa när vi är i det läget att vi måste göra tre mål. Vi skapar definitivt målchanser för att gå ikapp och förbi.

–  Jag är missnöjd med att vi inte får med oss poäng. Det var vi värda idag.

På söndag är det allvar, seriepremiär mot Helsingborg. Är det samma lag som ställs på isen då?

–  Det är mycket som talar för det. Sen är det ju inte ristat i sten. Det är ju de här killarna vi har tillgängliga.

Helsingborg är tippat som ett mittenlag med möjlighet att skrälla, och samtidigt en för GIK ny motståndare. Vilket borde tala för en jämn match.

–  Vi åker definitivt dit med ambitionen att ta med oss tre poäng hem. Men det är inget som är självklart; vi kommer att vara tvungna att ta på oss blåstället och spotta i nävarna. Och det ska vi göra.

Publicerades 2017-09-14