GIK-Enköping 2-6 (0-1, 1-4, 1-1)

"En simmare som slutar simma drunknar". Henrik Alfredsson ler snett när han avslutar sitt uttalande om gårdagens match och är tydlig med att han tänker stanna i båset och leda GIK, närmast på onsdag i bortamötet mot Surahammar.

Det är lika bra att börja med det som alla ändå pratar om, raset från 1-3 till 1-6.

Efter en jämn förstaperiod som slutade 0-1, tappade GIK i inledningen av andra perioden mark till 0-3. Med fyra minuter kvar av andra perioden gjorde Jakob Wulcan (Felix Heljemo) 1-3. Ytterligare chanser saknades inte och när bortalaget fick en man utvisad anade nog publiken morgonluft. Men icke, en minut in i powerplayet blev en ”indianare” till ett friläge och 1-4. Och inte nog med detta, mindre än en minut senare, nytt slarv av GIK och 1-5 vid periodpausen.

Än var det inte slut på bekymren. I exakt samma sekund som Enköping blev fulltaliga drabbades de av en ny utvisning och bjöd GIK på en bra inledning av tredje perioden. Resultatet – ytterligare ett mål i baken för GIK. Resten av perioden blev en jämn, men stökig, tillställning och alltid tappert kämpande Jesper Sellin (Henrik Marklund, Jakob Wulcan).

Att efter en sådan match se framåt och prata om framtiden tyder på en stor styrka inombords. Henrik Alfredsson är sammanbiten, men talför:

– I dag hade vi dj-kligt mycket motstuds, tappar puckar i fel lägen och så. Att motståndarna ska göra flera mål när vi har numerärt överläge tänker man inte ens. Men det är kanske tur att allt elände händer i samma match?

– Detta är inte vår sämsta match i år, men vår sämsta andraperiod, och det är i den vi förlorar matchen.

– Vi har redan begravt den här matchen i omklädningsrummet och i morgon är en ny dag. Mitt jobb är nu att få träningarna och övningarna att funka så att spelarna återigen tycker att detta är det roligaste de har gjort i hela sitt liv.

– Vi ska vända det här som ett lag. Jag tänker inte ge mig och på onsdag leder jag laget på Surahammar.

Publicerades 2015-10-12