GIK-Grums 5-2 (3-0, 0-1, 2-1)

Gårdagens seger gör att GIK för närvarande har kvalet i egna händer.

Det finns ett namn på första perioden och det är klasskillnad. En grym öppning med 1-0 (Sebastian Nilsson, Jesper Sellin, Patrik Nyman)  och 2-0 (Hugo Johansson, Johan Larsson, Jakob Wulcan) på mindre än tre minuter, följdes av 3-0 (Peter Cintala, Sebastian Kristiansson) i slutet av perioden. Så långt kändes utgången säker.

Andra perioden blev förryckt av en stor mängd utvisningar. Tempot sjönk, Grums var med i matchen igen och när 3-1 kom när GIK spelade i PP kändes det inte alls bra.

Gästernas 3-2 kom i mitten av andra perioden och matchens var som en öppen bok. Men allt eftersom slutet närmade sig återtog GIK kommandot och när Johan Larsson med tre minuter kvar av matchen gjorde 4-2 efter ett grymt pass av Jakob Wulcan var matchen avgjord. Nicklas Larssons curlingsten till 5-2 i öppet mål var bara en formalitet.

–   Jag tycker att vi dominerar de första tio minuterna av första perioden. Andra…, ja det gick nog lite för lätt i första så vi slappnade av och de kom in i matchen. Då är det halvsvårt att steppa upp i tredje, men vi jobbar oss in i det ändå, även om vi har lite mycket utvisningar, säger Jakob Wulcan i en snabb och klockren analys av matchen.

Publicerades 2016-03-17