GIK – HA74 1-6 (0-2, 0-2, 1-2)

Det var ett taggat HA74 som kom på besök till ÅVA denna afton.

Stärkta efter förra omgångens jämna kamp mot Kristianstad, där man en bit in i tredje höll oavgjort innan skåningarna avgjorde, fortsatte man att spela bra hockey.

Med fart och fläkt satte man hemmalaget under hårt tryck och tar ledningen tidigt. I mitten av perioden utökar gästerna i numerärt överläge.

Andra akten han precis starta innan tredje baljan är ett faktum.

GIK har många intentioner och farligheter framför motsåndarmålet, men HA74 har en fantom i målet i form av Gabriel Popanicic.

Strax därefter utbryter ett rallarslagsmål mellan två spelare, varpå båda kombatanterna regelrätt får lämna matchen och duscha av sig den upparbetade svetten.

15:39 spelat av den andra perioden kommer nästa mål och 0-4 är ett faktum.

Hemmalaget viker inte ned sig utan försöker med fint passningsspel från uppspelsfasen och över hela banan komma in på motståndarkassen men det vill sig inte riktigt idag.

HA74 ger, i den tredje perioden, GIK ingen respit utan fortsätter mata in puckar mot mål och 2:21 rasslar det igen.

Grästorp reducerar med ett välriktat vinkelskott efter 7:46 och det måste ha varit lika skönt för hemmalaget som tråkigt för bortalaget att nollan sprack.

Gästerna låter sig dock inte nedslås av detta utan vill återta initiativet och gör detta i och med att fastställa slutresultatet till 1-6.

Härnäst väntar Tyringe för GIK samt Vimmerby för HA74.

Och glöm inte; sport är sport.

Vid tangentbordet,

Petter Johansson