GIK – HA74 Sävsjö 7-0 (2-0, 2-0, 3-0)

Äntligen! Som den trogna hemmapubliken har väntat och när det äntligen händer så är det mot samma motståndare som senast det bjöds på tre poäng på hemmais.

– Gôtt! Fasen, det var länge sedan vi skåpade ut motståndarna på hemmaplan, Adam Willigs spontana utrop säger allt.

Onsdagen den 21 mars var dagen då löften och en och annan sliten klyscha blev till sanning. Eller rätteligen, det var då det hårda slitet gav resultat. GIK gjorde flera enkla mål, spelade sitt spel, och pucken trillade deras väg. En lagseger, men stor hjälte var den lojale lagspelaren Michal Lukac hittills mållös i kvalserien som gjorde publiken mållös (!) med ett hattrick.

– Det känns helt underbart; att vinna, få hålla nollan och göra många mål. Det känns som det var bra tryck i hallen och vi får mycket att stämma idag.

Adam fortsätter att uttrycka hur det känns knappt fem minuter efter full tid.

Redan innan många hade fattat att matchen var igång gjorde Lucas Geyzon (Niklas Svensson, Anton Lindgren) 1-0. Drygt tio minuter senare gjorde Jonas Lönn (Adam Willig, Henrik Ekeståhl) 2-0 och den alltför fåtaliga publiken började ana tre poäng.

– Bland de bästa perioderna vi har gjort hemma, när vi får en så bra utdelning.

Men hockey är hockey och HA74 saknade inte chanser, även om GIK i praktiken förde hela matchen. 2-1 och matchen hade kanske vänt, fast efter sexton mållösa minuter punkterade Adam Willig matchen.

– Vi gör en snabb spelvändning. Ljung till Celec som spelar in till mig i mitten. Jag splittar på backarna och får ett halvt friläge. Fryser målvakten, drar åt höger och släpper den mellan benen på honom.

Sen var det dags för Michal Lukac att leverera. 4-0, följdes av 5-0 (Jonas Lönn) och 6-0 (Jonas Lönn, Hugo Johansson) innan Jonas Lönn till slut gjorde 7-0 (Niklas Svensson, Hugo Johansson).

En andraplats, som GIK för tillfället har, ska i normalfallet räcka men det duger inte att sätta sig ner och vara nöjd. Nu är siktet inställt på serieseger och en säker plats i Hockeyettan nästa år.

– Vi går för första platsen nu. Vi har bra självförtroende nu för första gången på mycket länge och ska spela på det. Då kan vi lika gärna plocka Kalmar också.

Publicerades 2018-03-22