GIK-Halmstads HF 5-4 (3-1, 0-1, 1-2, 0-0, 1-0)

Efter matchen syntes en glad ordförande i korridoren. Det har han all anledning att vara. GIK har inte fått en bättre start på säsongen på många år. Fyra poäng på två matcher och en tredje plats i tabellen borgar för en spännande höst.

Matchen fick en mycket bra start för GIK:s del. Redan efter drygt en minut levererade tredjefemman och Jakob Wulcan (Michal Lucak, Edvin Eriksson) gjorde 1-0. Fyra minuter senare var det dags igen, Jonas Lönn (Carl-Johan Svensson, Lucas Geyzon) utökade till 2-0. Så småningom kom Halmstad in i matchen och reducerade till 2-1. Men vad gjorde det när Carl-Johan Svensson och Jonas Lönn spelade som om de aldrig varit ifrån varandra? 3-1 (Carl-Johan Svensson, Jonas Lönn, Lucas Geyzon) var resultatet vid första periodvilan.

–  Första perioden var riktigt bra, men sen … Ja, vi har haft lite svårt att spela bra hela matcher, säger Carl-Johan Svensson.

Och visst stämmer det. Andraperioden kan väl beskrivas som sådär ur GIK:s perspektiv. Halmstad satte tryck på hemmalaget, men närmare än 3-2 kom aldrig bortalaget.

Tredje perioden blev en spännande tillställning med stundtals heta känslor, utan att det gick överstyr. Efter en minut utökade Linus Jerenvik (Kim Persson, Adam Willig) till 4-2. Halmstad han med att kvittera till 4-4 inom ordinarie speltid.

Efter en mållös förlängning avgjordes matchen av Kim Persson efter tre rundor av straffar. Carl-Johan Svensson stod på tur att lägga den avgörande straffen, men litade på sin magkänsla och lämnade över den till Kim.

En trött och nöjd lagkapten analyserade matchen; påpekade att det fanns några procent till att hämta ur flera spelare, men att kollektivet är det viktigaste och att det är laget GIK som måste fungera om allt ska bli bra.

Lita på att laget GIK är på gång!

Publicerades 2017-09-21