GIK – Hanhals 2-1 (0-0, 1-1, 1-0)

Gårdagens match blev onödigt spännande. Trots att chanser inte saknades, bland annat ett fint friläge, blev första perioden mållös.

Femtionio sekunder in i andra perioden gjorde Marek Rubner 1-0 efter att blivit serverad pucken av motståndarnas målvakt. Chanser att utöka ledningen saknades inte, men i stället kvitterade motståndarna och fick luft under vingarna. Men då var Albin Alexandersson i GIK-målet omutlig.

Calle Dahlin gjorde 2-1 sju minuter in i tredje perioden, och ett powerplay en minut senare gav bra förutsättningar till en utökad ledning. I stället blev det onödigt spännande med två GIK utvisningar i slutminuterna. Men det blir med beröm godkänt till spelet i boxplay med Albin Alexandersson som kronan på verket.

—Jag kände inte så mycket stress över att puckarna inte trillade in framåt. Vi kontrollerade matchen, även om lägena kommer när vi gör ett misstag. Annars tycker jag att vi kör över dem. 2-1 speglar inte matchen, säger en nöjd och välförtjänt matchens lirare, Albin Alexandersson.

—Det är bara att vara kolugn och koncentrera mig på de puckar jag får mot. Sen får de andra sköta spelet framåt.

Två boxplay mot slutet av matchen gjorde att Albin fick det hett om öronen.

—Ska jag vara ärlig så tänkte jag inte så mycket på det. Vi hade ett fantastiskt boxplay idag. Alla krigar, slänger sig för skott och gör det enkelt för mig. Det är fantastiskt kul att se.

Ingen tvekan om att Albin är nöjd med sina kamraters spel bakåt. Och om konkurrenssituationen om målvaktsplatsen har han bara gott att säga.

—Jag har kommit Alexander Sundstrand nära tycker jag. Vi har fantastiskt roligt ihop och vi konkurrerar på träningarna. Nivån är hög på träningarna, och det är nästan lite frustrerande att vi är så nära varandra hela tiden.

Samtidigt som många hävdar att GIK har det bästa målvaktsparet i serien så var det ett par pigga ynglingar som i NLT hävdade att de kanske var bäst i hela tvåan.

—Jag, jag läste det, säger Albin diplomatiskt.

—Jag tycker inte att man ska uttrycka sig, och jag hoppas att de ska få äta upp det, fortsätter han med glimten i ögat.

—Jag och Sundstrand är ett fantastiskt målvaktspar. Sen gäller det att visa det på banan.

Eller för att uttrycka det med skribentens ord: GIK har inga bra målvakter, GIK har två fantastiska målvakter.

Publicerades 2023-10-26