GIK-Hisingen 11-1 (4-0, 3-1, 4-0)

Tolv minuter och trettiosju sekunder. Det var exakt så lång tid det tog för skribenten att bli övertygad om en GIK-seger, Då hade hemmalaget fått en mycket bra start med första målet efter mindre än en minut och ytterligare ett innan det gått mindre än fem minuter av matchen. Hisingen var helt enkelt aldrig riktigt med i matchen. Mönstret från första perioden upprepades två gånger till: Ett sömnigt Hisingen överraskades av ett mål i baken tämligen omgående och kom sedan aldrig igen.

”Jag hoppas att vi på hemmaplan kan styra matchen och visa vem som bestämmer”, så sa Robin Adamsson före matchen och det var precis vad GIK gjorde.  För att använda två populära klyschor så var GIK på tårna hela tiden, medan Hisingen var kvar i omklädningsrummet. Skribentens intryck var att han hade bevittnat ett väl genomfört träningspass snarare än en match i Hockeytvåan Södra A. Så överlägsna var GIK att Hisingen inte lyckades gör ytterligare ett mål under avslutningen av matchen, trots sju minuter i numerärt överläge.

Tobias Henriksson och Rasmus Berntsson hade en del att säga om matchen från sitt perspektiv.

— Jag vet inte vad som hände. De kom inte upp till sin nivå idag, inleder Tobias.

— Oj, fortsätter han efter att blivit informerad om hur starka inledningarna av perioderna var.

Båda spelarna håller med om att förklaringen till den stora segern (och övriga bra resultat) är att laget har fyra femmor som alla kan leverera. Att laget nu har slipat av en del av de kantigheter som fanns där i början.

Att utse en bäste spelare i laget är inte lätt, när det är en speciell match med flera flermålsskyttar. Tobias och Rasmus håller lagkaptenen Gustav Svensson, som gjorde ett hattrick och skribenten håller med.

— Det var kul för Gurra att hänga tre baljor. Det är inte varje match sådant händer, påpekar Tobias.

På fredag väntar Vänersborg borta, ett betydligt svårare motstånd.

— Då blir det ett j-kla krig, säger Rasmus med förväntan i rösten.

Publicerades 2021-11-18