GIK – Hovås 3-2 ((1-1, 1-0, 0-1, 0-0, 1-0)

52-16 i skott. GIK dominerade spelet, men pucken ska in.

– Vi vann, så du får gärna gratulera. Men vi skulle haft tre poäng med oss. Andreas Högostas kommentar efter matchen säger en del.

Publiken vädrade första trepoängaren och det såg lovande ut i teorin. Hovås, som tagit den långa vägen till Hockeytvåan, borde vara ett lätt byte särskilt som de inte hade tre kompletta femmor.

Första perioden var sådär. En hel del fina chanser, men också mycket transport och passningar hit och dit. 14-3 i skott borde ändå ha gett bättre valuta än Lukas Geyzons snygga 1-0 med drygt fem minuter kvar av perioden. Och det hade behövts när gästerna kvitterade två minuter senare under en avvaktande utvisning.

I andra perioden var GIK under de första femton minuterna stundtals så överlägsna att motståndarna inte kom ur egen zon. Mycket skott blev det, 18-5, men aldrig riktigt farligt förutom William Arwesons 2-1 och Dmitry Iskornevs ribbskott strax efter. Två minuter i numerärt överläge i slutet av perioden borde också ha resulterat i något.

2-1 inför sista perioden gjorde att det var en öppen fråga. Och mycket riktigt, Hovås kvitterade till 2-2 tio sekunder efter en GIK-utvisning! Därefter fler ribbskott och dylikt.

Efter en mållös förlängning och fem straffrundor var det iskalle Jonas Lönn som avgjorde matchen. 3-2 efter förlängning, andra tvåpoängaren, var OK men inte mer. Samtidigt hördes jublet över den enda poängen från Hovås omklädningsrum.

Väl medveten om hur det snackas ute på byn om en snabb retur till Hockeyettan med mera, tycker skribenten ändå att det är på sin plats att ge Andreas Högosta och hans manskap lite arbetsro. Det är inte samma lag som spelade i fjol som ska ta sig tillbaka och det tar tid att bygga ett lag även av bra ingredienser. Eller uttryckt med tränarens ord:

– Jag är lite less på det här med division 1, det är inte ens samma lag. Vi har femton nya spelare och vi gjorde en mycket bättre match än mot Trollhättan nu senast. Det går inte ens att jämföra.

På fredag väntar den tämligen överlägsna serieledaren Vänersborg. Ett klassiskt derby med mycket känslor. Vänersborg besegrades med 6-3 i en träningsmatch, men sen har det gått som tåget för dem. Är det dags för GIK att visa var skåpet ska stå?

– Det är en rolig match. Vi möter serieledarna, en morot bara det. Jag tror på en jämn och bra match.

Publicerades 2018-10-11