GIK J20 – Bäcken 4-2 (1-0, 0-1, 3-1)

Man ska inte ropa hej förrän man är över Bäcken (!). Men nu är förutsättningarna för spel i J20 Elit nästa år riktigt fina. Minst en poäng mot Dalen så är det klart, annars kan det bli en fråga om målskillnad.

Statistiken ljuger. 1-0 efter första perioden låter som en riktigt jämn match, men det var GIK som dominerade och bet sig fast i Bäckens zon. Det var bara det att där fanns ett riktigt effektivt försvar som populärt uttryckt hade ”parkerat bussen” framför mål och GIK hade svårt att hitta de allra bästa lägena. Efter drygt femton minuter blev det äntligen 1-0 genom William Käkelä-Hedman (Viktor Wåhleman, Kasper Josefsson).

– De hade två gubbar därframme hela tiden. Vi fick aldrig pucken att stanna framför deras kasse, och sen sköt vi på målvakten, förklarar Joakim Eriksson.

Andra perioden blev som en lång transportsträcka mot sista perioden där allt skulle avgöras. Med några få minuter kvar av perioden kvitterade Bäcken och det blev nerv i matchen – inte.

– Nej, vi behöll lugnet i gruppen hela tiden. Jag tycker att grabbarna gör en bra period, vi spelar mycket i deras zon, men vi lyckas inte få dit den, säger Joakim Eriksson och bekräftar det som syntes tydligt från åskådarplats.

Tredje perioden började med en riktigt kalldusch, då gästerna i princip omgående gör 1-2. Men det blir snabbt en mycket psykologiskt viktig kvittering genom William Käkelä-Hedman (Jacob Söderström), som följs upp med 3-2 av Victor Johansson i mitten av perioden och Jacob Söderströms (Kasper Josefsson) 4-2 i slutminuten. Ett rättvist resultat som ger bra förutsättningar till en seger i kvalgruppen.

– Vi behåller lugnet, maler på och hittar vägar att vinna matchen. Jag tycker att killarna gör en riktigt bra match. Vi har en bra anda i gruppen och alla sliter för varandra.

Under kvalspelet har Hugo Johansson och Joel Nyberg från A-laget varit med och coachat laget.

– Jag ville höja tempot inför kvalet och då tyckte jag att det var rätt att ta hjälp av dem. Det är en styrka i sig att de kan vara med. De har förtroende för killarna och killarna för dem och ser upp till dem.

Kanske något att ta med sig in i framtiden?

Publicerades 2017-03-16