GIK-Jonstorp 7-3 (0-3, 3-0, 4-0)

En härlig seger med mersmak.

Tredje perioden bjöd på bland den bästa och mest underhållande hockeyn i år i ÅVA. Lagmaskinen GIK gjorde motståndarna dåliga, fick dem att framstå som trötta och håglösa, och 4-3 (Lucas Geyzon), 5-3 (Tobias Henriksson), och 6-3 (Martin Berntsson) kom inom loppet av en och en halv minut. Sen var matchen i praktiken avgjord, även om det återstod tretton minuten att spela. Dennis Walettes 7-3 i slutminuterna bekräftade bara dominansen.

Men det började inte fullt lika bra. Efter fem mycket bra minuter i inledningen av första perioden fick motståndarna hål på GIK och utan att någon riktigt fattade vad som hade hänt så stod det 0-3. Time Out för GIK och en betydande uppstramning av spelet, som dock inte resulterade i några mål.

Första åtta-tio minuterna hade vi bra energi därute. Lagen kände lite på varandra. Sen tappar vi lite för mycket folk i anfallszon, de får några tre mot tvåor. Men det är en orättvis ledning de har efter första perioden. 3-0 speglar inte alls matchbilden, säger Andreas Högosta i en klockren analys av den inledande perioden.

Konstruktivt snack i periodpausen som gav utdelning i andra perioden. GIK gick från 0-3 till 3-3 genom Emil Andersson, Jonas Lönn och Alexander Liljedahl. Ett riktigt bra utgångsläge inför sista perioden.

— Vi sa till exempel att vi måste förbättra spelet framför egen bur. Andra perioden var egentligen sämre än första (!), men målen började trilla in.

— I tredje gör vi ännu mer av det vi pratade om inför andra. Vi tar mer defensivt ansvar och tänker inte bara framåt. Sköter vi oss defensivt så får vi lägen!

Tre sköna poäng och en placering ovanför strecket känns bra och är välförtjänt. Det drar ihop sig till en jämn och spännande vårvinter med en serie där alla kan slå alla. Tänk bara på att GIK förlorade mot Vänersborg och slog Borås före jul. Borås som i sin tur i går spelade ut Vänersborg!

— Det bli en jämn serie och det gäller att bygga vidare på det vi hade, framför allt i tredje perioden, avslutar Andreas.

Publicerades 2019-01-10