GIK-Köping 4-3 (0-0, 1-2, 3-1)

För GIK gällde det framför allt att behålla några goda vanor och gå in i förkval och Play Off med ett gott självförtroende. Åskådarna på plats fick dessutom en mycket positiv överraskning: Carl-Johan Svensson är redan tillbaks i laget!

–   Vi gick in med inställningen att vi skulle ta tre poäng även om vi var klara med serien. Vi ville komma in i Play Off med självförtroende och några segrar i bagaget.

Dagens hjälte i GIK, tvåmålsskytten Hugo Johansson, förklarar att det är precis samma inställning när man spelar en match, oavsett om den gäller något eller inte. Han håller dock med om att första perioden var lite ”trött”.

Andra perioden förblev också mållös ända till Jesper Sellin satte en straff. Då började hemmapubliken äntligen få vittring på seger, men i stället kom Köping in i matchen och gjorde 1-1 i boxplay som följdes upp av 1-2 alldeles innan periodpausen.

–   Ser man till målen så var det två missbedömningar som gör att de gör mål. Sen var det vissa period som vi var bättre men det var ingen godkänd andra period.

Något hände förmodligen i omklädningsrummet mellan andra och tredje perioden, för i tredje spelade GIK med en helt annan energi än tidigare.  Knappt två minuter in i perioden gör Hugo Johansson (Linus Ljung, Pontus Wikström) 2-2 och GIK återtar kommandot i matchen. Av bara farten gör Hugo (Linus Ljung, Jakob Wulcan) ett mål till i mitten av perioden. Köping kvitterar och åskådarna börjar befara förlängning när Markus Andersson (Jakob Wulcan, Pontus Wikström) avgör matchen till 4-3 med två sekunder kvar av ordinarie tid.

–   Vi tjôtade om att vi skulle spela ett hårdare spel och så. Det började med att vi satte dem under hårdare press från början. Sen tappade vi lite när de gjorde sitt tredje mål.

Hockey är en lagsport, men i dag hade Hugo stor betydelse som individ. Han är dock mycket ödmjuk när man frågar hur det kommer sig att han har lyft sig ett par snäpp jämfört med tidigare?

–   Jag tror att det beror på att jag har fått möjligheten. Jag tycker inte att jag är bättre spelare än tidigare, men jag har fått spela mer i powerplay och tillsammans med spelare som är offensiva.

–   De jag har spelat med har gjort att jag har ökat både min poäng och mitt självförtroende.

Om fortsättningen har Hugo inte så mycket att orda, men man märker hans entusiasm när han intygar att han tror att det ska bli dj-kligt roligt och att laget har som mål att vinna första matchen oavsett vem de får möta.

I dag gjorde Carl-Johan Svensson comeback efter sin skada och det märktes att han verkligen ville vara med även om det inte blev några mål och han tog det lite vackert i närkamperna.

–   Det kändes ok, men väldigt ovant. Har ändå inte tränat på 23 dagar. Tacksam match att få vara med och få lite matchträning i.

Av den ovanan märktes inte så mycket, och man kan lätt tänka sig vad det betyder för laget att kaptenen är med igen.

Hur mycket kan vi räkna med att han kommer att vara med på isen?

–   Jag kommer göra allt för att känna mig fräsch och vara i gott skick till torsdag. Och då hoppas jag kunna spela som innan skadan. Så förhoppningsvis spelar jag hemma till helgen.

Publicerades 2017-02-19