GIK-Köping 5-3 (0-0, 4-2, 1-1)

Sju poäng hemma på tre matcher är ett mycket bra resultat som ger substans åt talet om talet att ”vara på gång” och ”spela vårt spel”. Oaktat hur det går i sista omgången lär publiken i ÅVA få se riktiga hockeyfester i Fortsättningsettan.

Hockey är en lagsport, men Jesper Sellin var med sina två mål och en assist matchhjälte.

– Vi har allt i första och sen släpper vi in dem andra och det blir lite tufft.

Så talar matchens hjälte, och så var det, även om siffrorna talar ett annat språk. GIK fick en bra start och dominerade den första perioden totalt. Chanser saknades inte, redan efter tre minuter var Jesper Sellin nära att peta in pucken köksvägen och ett härligt slagskott från Jakob Wulcan träffade Köpings målvakt i magen.

I andra perioden kom Köping till en börja med in i matchen och de sju-åtta första minuterna var riktigt jämna. Unge Marcus Andersson (Henrik Marklund, Johan Larsson) gjorde sitt första mål för säsongen, men redan två minuter senare kvitterade Köping.

– Vi blev lite bekväma och gjorde det svårt för oss. Det var lite onödigt spännande i början, sen höll vi dem utanför. Kul för publiken i alla fall.

Sen var den berömda proppen ur och andra halvan av andra perioden bjöd på många mål. Henrik Marklund gjorde 2-1 på ett perfekt pass från Jesper Sellin (Marcus Andersson), och sex minuter senare såg Jesper (Johan Larsson, Sebastian Nilsson) till att utöka ledningen till 3-1. 3-2 kändes aldrig som ett allvarligt hot, och med mindre än en minut kvar av perioden gjorde samma konstellation som vid förra målet 4-2 vid spel i powerplay.

– Det var ett grymt viktigt mål, de var på gång där, säger Jesper som en blygsam kommentar till ett av årets snyggaste mål i ÅVA, efter ett läckert pass bakom ryggen av Johan Larsson.

Lite oroligt blev det i början av sista perioden när köpings nyförvärv Calvin Smith gjorde 4-3, men spelade GIK resten av perioden på resultat, snålt och effektivt. Jakob Wulcan (Hugo Johansson)gjorde välförtjänt 5-3 i slutminuterna, efter flera chanser tidigare i matchen.

– Visst är det kul att göra tre poäng i en match, men det viktigaste är att det är bra för laget.

– Två segrar och en kryssmatch på de tre senaste hemmamatcherna betyder mycket och ger oss självförtroende inför Fortsättningsettan.

Publicerades 2015-12-03