GIK-Kumla 1-2 (0-0, 1-1, 0-0, 0-1)

Det var nära en GIK-seger i går kväll och bästa möjliga avslutning på säsongen hemma i ÅVA, men nära skjuter ingen hare! Ändå är sex segrar, hittills, på tretton matcher ett oerhört mycket bättre resultat än två segrar på tjugotvå matcher i höstas.

Vad är det som har hänt efter jul egentligen? Många i publiken tycker att det känns som en islossning.

– Nej, det har inte hänt något särskilt. Det som har hänt är att laget har tagit till sig det vi var har lagt ned på dem och den tid de själva har lagt. Nu har de fått betalt för det. När jag kom hit var de dåligt tränade, säger Anders Spaak.

Efter en mållös första period, som likväl bjöd på mycket underhållande hockey, small det till direkt i andra. 0-1 efter drygt tjugo sekunder hade kunnat få höstens GIK att hänga med huvudena. Nu krigades det tappert och Johan Andersson (Hugo Johansson) gjorde 1-1 efter fjorton minuter. Perioden fick ett oturligt slut för GIK, med Lars Andersson på botbänken.

Men det var GIK som sånär hade kunnat ta ett grepp om matchen alldeles i inledningen av tredje perioden. Anders Lövdahl brände en straff en minut in i perioden, en period som bjöd på samma underhållande spel som första perioden. Spelet böljade fram och tillbaks, fast nog kändes det som om GIK var lite hetare. Därför känns 1-2 alldeles i inledningen av förlängningen snopet.

Trots allt var stämningen god i omklädningsrummet efter matchen, och nu laddar hela laget för att avsluta säsongen med en bortaseger.

– Det känns bra. Vi åker dit för att vinna, säger Roman Bilek.

– Sen kan vi summera säsongen. Vi tränar i morgon och på fredag, och på söndag är det match.

Publicerades 2015-02-12