GIK-Kumla 2-4 (0-2, 0-1, 2-1)

Nästjumbon mot serieledaren, ett lag med sju raka segrar i bagaget. Utgången borde vara given, men GIK bjöd på bra motstånd även om det dröjde till sista perioden innan det blev lite nerv i matchen.

Det finns trots allt en del positivt att ta med sig från den här matchen, 40-27 i skott är riktigt bra, även om det gärna fick rassla lite oftare i nätet bakom motståndarnas målvakt. Likaså märktes och smittade de inlånade frölundaspelarnas energi av sig. Deras avskedshälsning till skribenten visar på en mycket bra inställning: ”Vi ska vara med borta mot Borlänge också, och då blir det tre poäng!”.

0-2 efter första perioden blev till 0-3 i mitten av den andra och en och annan suck kunde höras på läktaren. 0-4 kom drygt en halv minut in i tredje perioden och då borde det rimligtvis ha varit kört för GIK. Men då visade de inlånade juniorerna upp sig och gjorde 1-4 (Robin Weimén, Erik Borg, Jakob Olsson), följt av Hugo Johansson (Marcus Johansson) som gjorde 2-4.

Hoppet tändes, men slocknade snabbt efter två utvisningar och Kumla kunde hålla ställningarna.

Tunge centern Nicklas Larsson har en del att säga om matchen:

– Matchen påminde om den första mot Kumla, de är snabba i omställningarna. Slår långa passningar och kommer i bra läge framför mål.

Och när målen kom i sista perioden kändes det som om ni var på gång?

– Ja, absolut. Det är sådana mål vi måste få med oss. Tyvärr kom de lite försent idag.

Precis som skribenten hittade Nicklas några guldkorn:

– Vi hade många skott mot mål och så tycker jag att frölundakillarna gjorde bra ifrån sig. Det hade varit jobbigt att gå på tre kedjor en match till.

– Spelmässigt har vi varit med i många matcher, men vi måste bli hetare framför kassen. Då kommer poängen.Hoppet

Publicerades 2015-11-05