GIK-Kumla 3-1 (0-0, 2-0, 1-1)

Vad är det som har hänt med GIK? Inte sedan första säsongen i Hockeyettan har laget varit inblandat i en kamp runt strecket i det här skedet av säsongen. Är det Sergei-effekten?

De trogna fansen börjar fundera på Allettan efter jul. För Sergei, Niklas, Tomas och deras grabbar är det fokus på nästa match som gäller.

–  Vi tänker inte på Allettan, utan tar en match i taget, kämpar och ligger i. Då kommer resultaten, säger en mycket nöjd Sergei efter kvällens match.

Kloka ord efter en gedigen arbetsseger.

Första perioden kännetecknades av att Kumla ägde spelet, men GIK hade de flesta och bästa chanserna. Bland annat hade matchhjälten Jesper Sellin två mycket fina chanser i samma boxplay, och Carl-Johan Svensson två ljudliga stolpskott!

I andra perioden tog GIK över spelet och med en gnutta mer tur hade ledningen varit betydligt större än 2-0. Jesper Sellin inledde målproduktionen med ett klurigt straffmål, och spädde tre minuter senare på till 2-0 assisterad av Hugo Johansson och Viktor Johansson.

I tredje perioden utväxlade lagen målchanser med varandra utan att pucken trillade in. Inte förrän i den näst sista minuten och med målvakten i avbytarbåset lyckades Kumla reducerade till 2-1. Temperaturen steg snabbt men svalnade igen när Jakob Wulcan (Carl Lundmark, Lucas Geyzon) nästan omedelbart utökade ledningen till 3-1 som också blev slutresultatet.

Motståndarna har bara att vänja sig vid att GIK tänker ta upp kampen om en plats i Allettan. Ett lag som inte tar på sig offerkoftan, utan kämpar för varje poäng efter sina förutsättningar.

–  Vi är ett bra lag med ett gott självförtroende. Vi har två mycket bra målvakter i Nikita Davydov och Adam Schoultz. Det betyder mycket, samtidigt är även Jesper Sellin en spelare utöver det vanliga, avslutar Sergei.

Men ändå: Om det var laget GIK som förlorade tre matcher i en följd i början av serien, så är det samma lag som nu är inne på sin andra segersvit.

Vinsten i 50/50-lotteriet gick till nummer 8849 och var på 2220 kr.

Publicerades 2016-11-17