GIK-Kumla 6-1 (3-0, 1-1, 2-0)

Försäsongen rullar på till belåtenhet. En i skribentens ögon totalt överlägsen första period, en andra period som lämnade en del i övrigt att önska, och en stabil sista period räckte till seger med övertygande 6-1.

—Det var en hockeymatch, en match inför seriepremiären om tio dagar. Vi möter ett lag som har väldigt höga ambitioner och som spelar med fart och frejdigt.

—I första perioden plockar vi ned dem totalt. Vi gör tre mål på de och har tre skott i virket. Stundtals spelar vi riktigt bra hockey.

—I andra vände det ganska snabbt. De höjde sig och vi slappnade av och gick ifrån vårt mönster.

—I sista perioden vinner vi med 2-0. Vi är inte lika bra som i första, men vi spelar av matchen.

Andreas Appelgren ger sin syn på matchen och han fortsätter:

—Vi tränar och försöker lära oss att spela på klockan och resultat, och inte forcera fram saker som vi inte behöver. Det är mycket som är nytt för killarna och inte så lätt att alltid göra det rätta.

Skribenten konstaterar att laget gör bra ifrån sig, trots något decimerat manskap.

—Redan nu har vi ett grundspel och en strategi där alla vet vad de ska göra. Behöver de skickas in i några andra roller så kan de det också.

—Vi är bra tränade för att gå med kort om folk om det skulle behövas.

Det låter betryggande inför en lång säsong.

Publicerades 2023-09-21