GIK-Lindlöven 0-3 (0-1, 0-0, 0-2)

Ett nytt GIK, med ny tränare, en trupp som till hälften består av nya spelare och dessutom ett nytt spelsystem. Premiär mot en av seriens favoriter - utgången borde vara given. Men riktigt så enkelt blev det inte för gästerna.

Lindlöven dominerade första perioden, fast hemmalaget stretade emot duktigt och det krävdes en straff i elfte minuten (bokstavligt talat) för att spräcka nollan. I andra perioden ryckte GIK upp sig ordentligt, chanser saknades inte, och hade laget kvitterat hade matchen kunnat få en annan utgång. Även under tredje perioden var GIK inledningsvis med i matchen, men efter drygt elva minuter gjorde Lindlöven 0-2 och matchen var i praktiken avgjord. 0-3 kom i öppen kasse med knappt en halv minut kvar av matchen.

Tränaren Henrik Alfredsson efter matchen:

– Det var en ganska typisk premiär. Vi ger dem för mycket tid att spela pucken och tappar väl lite i positionsspelet. Sen fick vi en del sena återbud på grund av sjukdom.

– Vi har en del att arbeta på. När man möter ett så pass spelskickligt lag får man inte ge dem möjlighet att spela sitt spel. I andra perioden när vi ska börja trycka ned dem ger vi bort chanser och de får energi. Sak samma i samband med 0-2.

– Vi har målgörare i laget, men vi måste in framför kassen.

På grund av frånvaro av ordinarie spelare fanns flera egna juniorer med i laguppställningen, och de som fick istid skötte sig bra. Draget att värva 30+ spelare med bra karaktär och låta de yngre spela tillsammans med dem kan vara något som får stor betydelse i slutet av en lång säsong.

Publicerades 2015-09-21