GIK-Lindlöven 2-3 (0-2, 2-0, 0-0, 0-0, 0-1)

En bitter förlust? Ja, för GIK var värda tre poäng i går. Men det var också matchen när de genom Jakob Wulcan tog kål på ett spöke, och gjorde det första målet mot Lindlöven.

Det finns en hel del positivt att skriva hem om efter gårdagens match, framför allt att det var en gedigen laginsats med fyra femmor som alla gjorde ett mycket bra jobb. Samt att Adam Schultz i sin comeback gjorde mer än vad någon kunde begära av honom efter tre månader med ett trasigt knä.

Det var Lindlöven som tog kommandot i matchen tack vare ett mycket bra spel i powerplay. Andra perioden bjöd på ett helt annat spel, med GIK i förarsätet och ett förvånansvärt tamt Lindlöven. När Jakob Wulcan (Henrik Ekeståhl, Peter Massar) gjorde 1-2 var det både logiskt och rättvist. En vitamininjektion som säkert hade sin del i Henrik Marklunds (Jesper Selllin) kvittering några minuter senare.

– Jag har inte tänkt på det, men visst var det skönt att få spräcka nollan. Hade jag tänkt på det hade det nog satt sig i skallen, säger Jakob Wulcan som tycker att Lindlöven är mänskliga.

– De har en vass förstakedja med bra fart på skridskor och puck. Det är dem man ska se upp med.

Fyllda av energi hade GIK många fina chanser både i slutet av andra perioden och under hela den tredje. Men pucken ska in, och resten av matchen blev mållös, men bjöd på mycket fin underhållning.

Efter en lika mållös förlängning var det Lindlöven som visade mest kyla i straffläggningen och fick med sig två poäng hem. Roman Bilek var efter matchen mycket stolt över laget:

– Om vi tittar på arbetsinsatsen så var det en riktigt bra match. Vi ligger under med 0-2 efter första, ändra spelet lite grand i andra och tar över. Det som är riktigt positivt är att vi jobbar och sliter för varandra.

– Fortsätter det så här är det inga bekymmer, då kommer vi att vara topp sex efter fjorton omgångar.

Publicerades 2016-01-24